UTTechMedTechMed CentrumNieuwsHolografische 3D-coach helpt bij gezond leven

Holografische 3D-coach helpt bij gezond leven

Een 3D-hologramprojectie van een coach die je helpt met fysiek en mentaal welzijn. DesignLab werkte in de afgelopen maanden aan het ontwerp en de hardware van een prototype-HoloProjector voor virtuele coaches, samen met onderzoekers Hermie Hermens, Dennis Reidsma en programmamanager Monique Tabak van Universiteit Twente. De software komt van projectpartners uit het Europese Council of Coaches, dat de kijk op coaching wil veranderen. Op maandag 11 maart onthulden studenten het prototype bij DesignLab.

De HoloProjector heeft wat weg van een piramidevormig aquarium. De kern bevat een hologram, een 3D-illusie. Waar een hologram vaak dient ter vermaak, kent dit ontwerp een serieuze toepassing. “De HoloProjector is een showcase voor virtuele toepassingen, en bovendien een mogelijkheid om het effect te bestuderen van innovatieve coaching via hologramtechniek,” aldus Hermie Hermens, hoogleraar en boegbeeld van het onderzoeksprogramma Personalized eHealth Technology van Universiteit Twente.

Foto: Foto: Rick Uilkema, DesignLab
Het projectteam voor de Holoprojector vanuit Universiteit Twente, v.l.n.r: Dennis Reidsma, Denisa-Valentina Licu, Hermie Hermens, Nino Kolen en Monique Tabak.

Opdrachtgever voor het project - Council of Coaches - onderzoekt hoe het meerdere virtuele coaches kan inzetten voor persoonlijke adviezen over gezond leven en welzijn. De HoloProjector kan één van deze coaches tonen, of  de groep coaches die onderling in discussie gaan. De gebruiker kan eromheen lopen, en naar verschillende standpunten van de coaches luisteren. Via knoppen, geluiden en diverse interfaces gaan mensen interactie met hun ‘holo-coaches’ aan.

Toepasbaarheid

Hoe zet je de HoloProjector in? Onderzoeker Reidsma zegt dat de HoloProjector mogelijkheden biedt om “onderzoek naar virtual coaches verder inzichtelijk te maken”. Programmamanager Tabak vult aan: “Door de HoloProjector kunnen we testen hoe effectief coaching met een hologram is. We denken dat dit dichter in de buurt komt van een ‘echte’ coach qua interactie, vergeleken met bijvoorbeeld standaard coaching-apps of  telefonische coaching. Deze HoloProjector zal dan ook een rol spelen in verder eHealth-onderzoek, waarbij we focussen op behandelmethoden voor thuissituaties.”

Foto: Foto: Rick Uilkema, DesignLab
Onderzoeker Dennis Reidsma en studente Denisa-Valentina Licu werken met het prototype.

Student-projectleider Denisa-Valentina Licu – namens het DreamTeam van DesignLab verantwoordelijk voor de hardware – ziet nog meer mogelijkheden: “Deze HoloProjector kan allerlei soorten content tonen: van één persoon tot uitgebreide scènes. Ik zie een aanvullend voordeel in juist brede toepasbaarheid: dit kun je inzetten van adverteren tot gezondheid, en entertainment tot onderzoek.”

Health Valley

Het prototype van de HoloProjector is 14 maart te bewonderen bij zorginnovatiecongres Health Valley in Nijmegen, in de stand van TechMed Universiteit Twente. “En in de toekomst op de tafel bij mensen thuis," besluit Hermens.

MEER INFORMATIE HOLOPROJECTOR / DESIGNLAB

• Toelichting rol onderzoek
    prof.dr.ir. H.J. Hermens (Hermie)
    Emeritus Hoogleraar