UTTechMedTechMed CentrumNieuwsStefano Stramigioli benoemd tot lid KHMW

Stefano Stramigioli benoemd tot lid KHMW

Prof.dr.ir. Stefano Stramigioli, hoogleraar Advanced Robotics aan de Universiteit Twente, is benoemd tot lid van de eerbiedwaardige Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).

Stramigioli (1968) is sinds 2001 hoogleraar aan de Universiteit Twente. Zijn werk op het gebied van robotica viel veelvuldig in de prijzen. Zo is hij Fellow van de Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE – de grootste community in de wereld voor technische professionals) en ontving hij in 2018 een ERC Advanced Grant voor onderzoek naar robots met een natuurlijke vleugelbeweging. Dit onderzoek bouwt voort op de eerste robots die zijn groep ontwikkelde die vliegen als een roofvogel, op de markt gebracht door spinoff Clear Flight Solutions. Onder Stramigioli’s leiding is sinds kort een Europees miljoenenprogramma van start gegaan dat DIH-HERO (Digitial Innovation Hubs in Healthcare Robotics) heet en gaat over de toepassingen van robots in de gezondheidszorg.

Geleerd genootschap

Het oudste ‘geleerde genootschap’, opgericht in 1752, stelt zich ten doel de wetenschap te bevorderen en een brug te slaan tussen wetenschap en samenleving. Op dit moment heeft de KHMW ongeveer 480 hoogleraren die lid zijn. KHMW reikt jaarlijks ook prijzen uit: dat kan zijn voor een profielwerkstuk van een scholier, voor een proefschrift of zelfs een heel wetenschappelijk oeuvre. De KHMW is gevestigd in een historisch pand in Haarlem, dichtbij het Teylers Museum waarmee het genootschap een nauwe band heeft.

Elk jaar benoemt KHMW een aantal nieuwe ‘directeuren’ en ‘leden’: de directeuren komen vooral uit het bedrijfsleven en de leden zijn wetenschappers. Dit is voor de KHMW een goede manier om de connectie te leggen tussen wetenschap en samenleving. Ook de UT-hoogleraren Remko Akkerman, André de Boer, Suzanne Hulscher, Menno-Jan Kraak, Detlef Lohse, Albert van den Berg, Maarten van Steen, Hans Hilgenkamp en Peter-Paul Verbeek zijn lid, evenals rector Thom Palstra en EWI-decaan Joost Kok. Het lidmaatschap is eervol: nieuwe leden worden voorgedragen door bestaande leden en/of directeuren.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692