UTTechMedTechMed CentrumNieuwsSymbitron+ exoskelet actief op Cybathlon tijdens RehaCare

Symbitron+ exoskelet actief op Cybathlon tijdens RehaCare

Een exoskelet van Twents/Delftse makelarij neemt aankomend weekeinde deel aan de Cybathlon Experience, een race voor gebruikers van bionische hulpmiddelen. De Cybathlon Experience vindt plaats tijdens RehaCare, 's werelds grootste vakbeurs voor revalidatie en zorg die van 26 tot en met 29 september wordt gehouden in het Duitse Düsseldorf.

Op vrijdag en zaterdag kruist het Symbitron+ team, met onderzoekers van de Universiteit Twente, TU Delft en revalidatiecentrum het Roessingh de degens met haar opponenten, waaronder ook het team van Project March uit Delft.

Inzicht in het functioneren

“Racen is natuurlijk leuk, maar het is vooral interessant omdat het ons inzicht biedt in het functioneren van het exoskelet in allerlei omstandigheden”, blikt Edwin van Asseldonk, universitair hoofddocent bij de vakgroep Biomechanical Engineering van de UT en teamleider, vooruit. “Met de race krijgen we een beeld van de mogelijkheden en onmogelijkheden, waarmee we nieuwe uitdagingen in de doorontwikkeling blootleggen. Het uiteindelijke doel van het exoskelet is om mensen met een dwarslaesie die nu gebonden zijn aan een rolstoel weer te laten lopen. Dat vraagt dat het skelet goed kan functioneren in alle omstandigheden die je tegen kan komen als je buiten of binnen loopt."

Cyabthlon Experience

Tijdens de race dienen de testpiloten van de teams, die als gevolg van een dwarslaesie niet zelf kunnen lopen, met hun exoskelet zo snel mogelijk een parcours af te leggen. Hiervoor dienen zij vier verschillende obstakels te overwinnen, waaronder het op- en aflopen van een trap en helling en het lopen op een hobbelige ondergrond.

De testpiloot van het Symbitron+ team is Niek de Jonge, die normaliter gek is op autoraces, maar voor deze gelegenheid graag overstapt naar het exoskelet. Deze race dient als voorbereiding voor de Cybathlon 2020, die in Zurich plaatsvindt en kan worden gezien als de bionische Olympische Spelen.

Hoewel de leereffecten van de Cybathlon centraal staat voor de onderzoekers, is het competitieve element zeker niet onbelangrijk. Van Asseldonk: “Dit is voor ons een mooie kans om te laten zien hoe ver we zijn met onze ontwikkelingen. Het zou erg mooi zijn als ons skelet beter presteert dan dat van de opponenten."

Symbitron+

De deelname van het Twentse team komt voort uit het Symbitron+ project. In dat project werken onderzoekers van de Universiteit Twente samen met onder andere collega's van Roessingh Centrum voor Revalidatie en de TU Delft aan een exoskelet dat mensen met dwarslaesie moet ondersteunen bij het lopen. In het project wordt vooral ingezet op het verbeteren van de symbiotische interactie tussen gebruiker en het exoskelet. Meer informatie over het team vind je hier.

Foto's Gijs van Ouwerkerk

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)