UTTechMedTechMed CentrumNieuwsEredoctoraat in Aalborg voor Nico Verdonschot

Eredoctoraat in Aalborg voor Nico Verdonschot

Nico Verdonschot, wetenschappelijk directeur van het TechMed Centre van de Universiteit Twente, is benoemd tot eredoctor van de Universiteit van Aalborg in Denemarken. Het eredoctoraat van de faculteit Technische Natuurwetenschappen is op 13 april uitgereikt tijdens de jaarlijkse viering van de Universiteit van Aalborg.

Naast wetenschappelijk directeur van het TechMed Centre is Nico Verdonschot op de UT hoogleraar Biomechanica bij de vakgroep Biomechanical Engineering en hoogleraar bij het RadboudUMC. Hij is een wereldwijde expert op het gebied van orthopedische biomechanica. Bij zijn onderzoek maakt hij gebruik van beeldvormende technieken zoals CT, MRI, ultrageluid en PET scans. Met behulp van de verkregen beelden ontwikkelt zijn groep computersimulaties om een beter begrip te krijgen van het (dis)functioneren van het bewegingsapparaat.

AnyBody

Voor zijn computersimulaties maakt Verdonschot veel gebruik van AnyBody, een softwaresysteem voor musculoskeletale analyse, dat is ontwikkeld aan de Universiteit van Aalborg. Hij ontwikkelde onder andere een AnyBody-model dat de functionele capaciteit van een tumorpatient na musculoskeletale chirurgie kan voorspellen. Een beter inzicht in de effectiviteit van dergelijke chirurgische ingrepen leidt tot betere behandelingen en kostenreductie.

Verdonschot verwierf met en voor zijn onderzoek een groot aantal subsidies, waaronder in 2012 een ERC advanced grant van 2,5 miljoen euro voor doorontwikkeling en uitbreiding van zijn werkzaamheden op het gebied van diagnostische en evaluatiemethoden voor orthopedische patiënten.

band

De universiteit van Aalborg en de Universiteit Twente hebben op een aantal gebieden een sterke band. Zo is het onderwijsmodel van de Deense universiteit een inspiratiebron geweest voor vernieuwing van het UT-onderwijs. Ook maken beide universiteiten deel uit van het European Consortium of Innovative Universities (ECIU).

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment