Zie Inspireren

special: conferentie lesson study

Dit jaar is de UT gastheer van de online editie van de landelijke conferentie LSNL!

Lesson Study: vakdidactiek nader bekeken.

Programma

Het thema van de LSNL conferentie van 2020 is “Lesson Study: vakdidactiek nader bekeken”. Tijdens deze conferentie krijgt u een beeld van de actuele ontwikkelingen rondom Lesson Study in Nederland en van de mogelijkheden voor toepassing in uw eigen onderwijspraktijk. Er is een keynote van een gerenommeerde toponderzoeker in het veld, met dit jaar Akihiko Takahashi van DePaul University in Chicago. Verder kunt u kiezen uit diverse praktische workshops, praktijk- en onderzoekpresentaties.

Dit jaar is vanwege de Corona omstandigheden de conferentie in een online format gegoten, de organisatie is in handen van Lesson Study Nederland (LSNL), in samenwerking met de Universiteit Twente. De opening zal verzorgd worden door Tom Coenen, vakdidacticus wiskunde aan de Universiteit Twente en één van de leden van het consortium LSNL.

Keynote: Teaching Through problem-solving

Teaching Through Problem-solving (TTP) is widespread in Japan, where students solve problems before a solution method or procedure is taught. Teachers study the curriculum, anticipate student thinking, and select and sequence the student presentations that allow the class to build the new knowledge. In this keynote practical ideas and routines for the successful implementation of TTP are presented.

Deze keynote wordt verzorgd door Akihiko Takahashi.

Na de keynote zullen verschillende workshops plaatsvinden. U kunt kiezen uit een interactieve sessie met Tom Coenen of een kennismaking met praktijkervaringen van het LS in het onderwijs met daarnaast een lezing. Dit wordt verzorgd door Wouter van Joolingen.

Workshop 1 - Praktijkervaringen van LS in het onderwijs + lezing

In dit deel van de conferentie heeft u de keuze om naar praktijkervaringen te luisteren. Eén presentatie zal gaan over ervaringen met het uitvoeren van Teaching Through Problem-solving (TTP) zoals gepresenteerd in de eerste keynote door professor Takahashi in een Nederlandse setting. Een uitgebreider abstract hiervan is hier te vinden. Ook zijn er praktijkervaringen te horen van een team dat Lesson Study (LS) heeft uitgevoerd in het VO en een team dat LS heeft uitgevoerd in het PO. Voor ieder wat wils dus!

Na een korte pauze zal dan de tweede keynote starten, verzorgd door prof. Wouter van Joolingen over Lesson Study in onderzoek. Hierin bespreekt hij hoe Lesson Study gebruikt wordt als instrument voor vakdidactisch onderzoek. Een uitgebreider abstract hiervan is hier te vinden.

Workshop 2 - Inspiratiemiddag met Tom Coenen

Tijdens deze inspiratiemiddag zal een overzicht van alle aspecten van Lesson Study gegeven worden. Elke stap in de cyclus wordt toegelicht, naast voorwaarden die nodig zijn om het proces succesvol te laten verlopen. De insteek is zodanig dat geen voorkennis nodig is, maar u wel met een duidelijk beeld over Lesson Study de lezing verlaat.

Tijdens deze inspiratiemiddag zal de volgende hoofdvraag behandeld worden: Hoe kun je starten met Lesson Study, en wat komt er allemaal bij kijken?

Dit onderdeel van de conferentie Lesson Study is tevens de inspiratiemiddag Lesson Study verzorgd door Pro-U. Klik hier voor meer informatie.

Doelgroep

De lezing is bijzonder geschikt voor docenten, schoolopleiders, lerarenopleiders, vak-coaches en schoolleiders, maar ook voor onderzoekers op het gebied van onderwijs.

Praktische informatie & inschrijven

  • Wanneer: woensdag 4 november 2020.
  • Tijd: 13.30 – 16.00 uur.
  • Locatie: online.
  • Kosten: gratis.

Schrijf je gratis in om de link te ontvangen naar de conferentie.

Deze conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met Lessonstudy NL. Klik hier om naar de website te gaan.