UTMESA+MESA+NieuwsMasterstudent publiceert drie papers
Hans Wolkers

Masterstudent publiceert drie papers

Als student een paper publiceren is al bijzonder, maar Leon Smook – duomasterstudent Chemical Science & Engineering en Nanotechnology – deed het maar liefst 3 keer. “Ik ben vrij ambitieus, maar zonder mijn begeleider dr. Sissi de Beer was dit nooit gelukt.”

Begin 2020 begon Leon aan de laatste fase van zijn studie met een stage in Barcelona. Corona gooide echter roet in het eten en hij moest terug naar Nederland. Daarom begon hij, in plaats van zijn stage, met een masteronderzoek. Die deed hij onder begeleiding van dr. Sissi de Beer. Daarin werkte hij aan simulaties van technologie voor een elektronische neus die verschillende gassen moet herkennen. “Het was praktisch om theoretisch te blijven werken, aangezien de labtoegang door corona beperkt was”, zegt Leon.

Eerste publicatie

De simulaties gingen voortvarend. De Beer was dan ook direct enthousiast: "Leon is een super talent en ontzettend efficiënt. Een paar maanden nadat Leon begonnen was, was hij al bijna klaar met zijn oorspronkelijke opdracht en konden we de eerste paper schrijven." In die eerste paper publiceerde Leon zijn resultaten van de eerste simulaties. “Uit de simulaties bleek dat twee verschillende gassen effect op elkaar hebben op hoe goed ze worden opgenomen door de polymeerborstels in de elektronische neus”, vertelt Leon, “Bijvoorbeeld als de twee gassen graag in de buurt van elkaar blijven, dan zal de opname van het eerste gas ook de opname van het tweede gas kunnen versterken.”

Eigen ideeën

Doordat Leon zijn oorspronkelijke opdracht zo snel afrondde, kon hij zijn onderzoek uitbreiden. Dat resulteerde dan ook in een tweede en derde paper. "Ik ben extra trots op die tweede en derde paper van Leon, omdat deze het resultaat zijn van zijn eigen ideeën", vertelt de Beer. Voor zijn tweede paper simuleerde Leon twee polymeren in dezelfde sensor coating. “Hierdoor creëer je oppervlakken waar gas graag tussen gaat zitten. Zo kun je hele lage concentraties gasmoleculen naar je sensor halen”, legt Leon uit. Voor zijn derde publicatie optimaliseerde hij de verhoudingen van de verschillende polymeren in deze polymeerborstels om zoveel mogelijk gas op te nemen.

Promotieonderzoek

De masteropdracht van Leon is al een tijdje klaar en september rond hij ook zijn stage af. Klaar met onderzoek doen en publiceren is hij nog niet. Na zijn stage en een vakantie zal hij beginnen aan een PhD onder begeleiding van De Beer. Niet aan de elektronische neus, maar aan het project ReCoVR, waarin hij onderzoek gaat doen naar functionele coatings voor schonere scheidingstechnologiën die leiden tot het hergebruik van grondstoffen uit stromingen die anders als afval zouden eindigen. De Beer kan niet wachten tot Leon weer aansluit bij haar onderzoeksgroep: “Ik kijk er naar uit om de komende jaren met Leon samen te blijven werken en ik ben heel benieuwd naar de ideeën die Leon in de toekomst nog gaat hebben.”

Meer informatie

De publicaties van Leon in de wetenschappelijke tijdschriften Macromolecules, ACS Applied Polymer Materials en the Journal of Chemical Physics zijn hieronder te lezen. Leon deed zijn masteropdracht onder begeleiding van dr. Sissi de Beer en ir. Guido Ritsema van Eck, in de Sustainable Polymer Chemistry (SPC) group binnen het Department of Molecules and Materials (faculteit TNW) en het MESA+ Institute for Nanotechnology.

DOI: 10.1021/acs.macromol.0c02228

DOI: 10.1021/acsapm.1c00321

DOI: 10.1063/5.0057065

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)