UTMESA+MESA+NieuwsDavid Fernandez Rivas toegetreden tot Global Young Academy

David Fernandez Rivas toegetreden tot Global Young Academy

UT-onderzoeker David Fernandez Rivas is geselecteerd als lid van de Global Young Academy (GYA). Fernandez Rivas, die verbonden is aan het MESA+ Instituut van de Universiteit Twente is één van de dertig nieuwe leden die dit voorjaar zijn toegetreden. Het lidmaatschap geldt voor vijf jaar. De GYA is een wereldwijd opererende organisatie die wetenschappelijk talent samenbrengt om gezamenlijk bij te dragen aan vraagstukken van wereldformaat. Ook verbindt de GYA de landelijke Jonge Akademie’s met elkaar.

David Fernandez Rivas over zijn selectie: “Een internationaal verbindende als organisatie als de GYA biedt me een wereldwijd platform om mijn gedachten te kunnen delen en met gemotiveerde collega’s een bijdrage te kunnen leveren aan vraagstukken die de wereld bezig houdt. Gedurende mijn werk heb ik me steeds afgevraagd hoe ik een bijdrage aan de samenleving kan leveren vanuit een meer internationaal perspectief. Het lidmaatschap van de GYA is een mooie stap in dat verwezenlijken.”

In zijn bijdrage aan het GYA-netwerk wil Fernandez Rivas vooral ondernemerschap stimuleren. “Er moet meer aandacht komen voor innovatie en een ondernemende houding in wetenschappelijke activiteiten. Zeker voor onderwijs en wetenschap in niet-ideale omstandigheden zoals in minder ontwikkelde landen is dat van eminent belang.”

Over David Fernandez Rivas

David Fernandez Rivas is universitair docent in de Mesoscale Chemical Systems (MCS) vakgroep. Hij promoveerde in 2012 aan de Universiteit Twente is tevens onderzoeker bij het Department of Mechanical Engineering van MIT. Hij is mede-oprichter van BubClean, een UT spin-off die innovatie producten en technologie ontwikkeld voor ultrasoon reinigen. In 2017 won hij de StartUpLaunch-competitie, met zijn startup InkBeams werkt hij aan de verdere vermarkting van naaldloze injectietechnologie. Vorig jaar ontving Fernandez Rivas van de European Research Council een Starting Grant voor zijn project Bubble Gun: nauwkeurige, efficiënte en reproduceerbare injectie van vloeistoffen geschikt voor meerdere toepassingen, zoals additive manufacturing, coatings en het toedienen van medicijnen en vaccinaties.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)