UTMESA+MESA+NieuwsMatthias Wessling krijgt Leibnizprijs 2019 uitgereikt

Matthias Wessling krijgt Leibnizprijs 2019 uitgereikt

Prof.dr.ing Matthias Wessling. Foto RTWH AachenProf.dr.ing. Matthias Wessling krijgt de Gottfried Wilhelm Leibnizprijs 2019 uitgereikt. De Deutsche Forschungsgemeinschaft, de Duitse tegenhanger van het NWO, heeft de namen van de prijswinnaars eerder deze maand bekend gemaakt. Matthias Wessling is momenteel vice-rector aan de RWTH universiteit van Aken, en is daarnaast gasthoogleraar bij de vakgroep Soft Matter, Fluidics en Interfaces van MESA+.

122 genomineerden

De kiescommissie van de Deutsche Forschungsgemeinschaft selecteerde tien onderzoekers, vier vrouwen en zes mannen, die de 2019 Gottfried Wilhelm Leibnizprijs, de meest prestigieuze onderzoeksprijs van Duitsland, zullen ontvangen. Zij zijn gekozen uit in totaal 122 genomineerden. Drie van de tien prijswinnaars zijn actief in de geestes- en sociale wetenschappen, drie in de levenswetenschappen, twee in de natuurwetenschappen en twee in de technische wetenschappen. Aan de prijs is een bedrag van 2,5 miljoen euro per winnaar verbonden. De uitreiking vind plaats op 13 maart in Berlijn.

Erkenning

"Matthias Wessling is één van de toonaangevende onderzoekers in het domein van membraantechnologie en polymeren', zo stelt de DFG in haar bericht. "Hij is geselecteerd vanwege zijn baanbrekende werk in het doorgronden van semipermeabele (de eigenschap dat het specifieke stoffen doorlaat en anderen niet) synthetische membranen. Membranen zijn doorgaans dunne laagjes materiaal die ruimtes van elkaar scheiden. Daarmee zijn het belangrijke componenten voor industriële processen, zoals het ontzilten van water, behandeling van afvalwater en -gassen, maar ook de productie van high-perfomance batterijen en brandstofcellen. Het onderzoek van Wessling heeft bijgedragen aan het beter kunnen aanpassen van de functionaliteit van membranen en om het werkend mechanisme erachter te kunnen analyseren en begrijpen. Het betreft fundamenteel onderzoek dat nu wordt ingezet in vele producten in de industrie en medische technologie, zoals voor nierdialyse. De volgende stap in zijn onderzoek is het combineren van synthetische en biologische membraantechnologie."

Sterke basis

Prof.dr.ir. Rob Lammertink, voorzitter van de vakgroep Soft matter, Fluidics and Interfaces group is enthousiast over de erkenning voor Wessling: "Matthias heeft een sterke basis neergezet voor membraanwetenschap in Twente. Zijn visie om het spectrum van molecuul tot proces te bekijken is nog steeds leidend in onze huidige aanpak."

Matthias Wessling behaalde zijn doctorstitel aan de Universiteit Twente in 1993, en is sinds 2000 werkzaam aan de UT in verschillende functies, waaronder hoofd van de Membrane Technology Group en interimdecaan van de faculteit Science & Technology.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)