UTMESA+MESA+NieuwsTOP-subsidie voor onderzoek naar extreem efficiënt energietransport in fotosynthese

Een consortium gericht op het begrijpen van de mechanismes waarmee extreem efficiënt energietransport in fotosynthese plaatsvindt, heeft een TOP subsidie gekregen van NWO Chemische Wetenschappen. Het consortium bestaat uit Huub de Groot (Universiteit Leiden), Annemarie Huijser (Universiteit Twente) en Thomas Jansen (Universiteit Groningen). De TOP subsidie biedt de onderzoekers een budget van 780.000 Euro.

Het project heeft ​als titel 'Het moleculaire mechanisme van exciton-overdracht over lange afstand in chirale zelf-geassembleerde supramoleculaire matrices'. Door een combinatie van spectroscopische technieken en theoretische modellering zal de rol van moleculaire rotatiebewegingen en kwantum-instabiliteiten in asymmetrische moleculaire zelfassemblages worden onderzocht. Het doel is om fundamenteel inzicht te ontwikkelen in de rol van vibronische koppeling, een onderwerp dat momenteel intensief wordt besproken in de Fysische chemie-gemeenschap. Hieruit willen de onderzoekers algemene principes afleiden voor responsieve matrices voor energieconversie en fotokatalyse.

Aan de Universiteit Twente wordt een PhD-positie in de PhotoCatalytic Synthesis-groep voor dit project gecreëerd. Zie voor meer informatie het persbericht van NWO of neem contact op met dr. ir. Annemarie Huijser.

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment