Social media

De Universiteit Twente maakt gebruik van verschillende sociale media kanalen.

Doelgroep:

Scholieren, studenten (NL & INT), professionals, medewerkers en externen

Doel:

Informeren over en enthousiasmeren over Universiteit Twente.



De volgende social media kanalen worden ingezet:

Twitter

De centrale UT-accounts zijn @utwente (NL) en @utwente_en (EN), waarbij het Nederlandse account het meest gebruikt wordt. Met deze twee accounts spreken we een brede (corporate) doelgroep aan. We plaatsen (geautomatiseerd) nieuwsberichten van www.utwente.nl en vullen deze aan met UT-evenementen, weetjes over de UT en andere actuele zaken. Vragen die via Twitter binnen komen, beantwoorden wij zo snel mogelijk. Ook in het weekend en 's avonds proberen we zo snel mogelijk te reageren. Daarnaast reageren wij niet alleen op vragen, maar nemen we ook zelf initiatief. Bijvoorbeeld: als een scholier twittert dat hij morgen een meeloopdag op de UT heeft, dan wensen we hem veel plezier.


Facebook

Het UT-hoofdaccount is www.facebook.com/utwente. Via deze fanpagina hanteren we dezelfde werkwijze als bij onze Twitteraccounts, alleen iets minder frequent. Het aantal berichten vanuit de UT is lager, de individuele (persoonlijke) berichten en vragen vanuit (potentiële) studenten hoger. Met name voor de internationale doelgroep zetten wij Facebook intensief in. Via een Facebook app op onze pagina bieden we een overzicht van onze speciale Facebookpagina’s voor onze zogenoemde doellanden: Mexico, Duitsland, China (voor huidige studenten), China – Weibo (voor aankomende studenten), China (Renren, voor aankomende studenten) Griekenland, Indonesië, Roemenië, India.


Linkedin

Wij beheren een UT-groep op LinkedIN. Het initiatief hiervan ligt met name bij het Alumnibureau van de UT en de afdeling Human Resources. De intensiteit van het gebruik is laag, wij gebruiken deze groep incidenteel bij grote gebeurtenissen.


YouTube en Vimeo

De UT gebruikt Vimeo primair en intensief als platform voor video’s. De video's kunnen zonder advertenties geplaatst worden en het medium heeft een prettige interface. Alle video’s zijn uiteindelijk ook via ons YouTube-kanaal te vinden, maar in verband met reclame in de video’s is dit niet ons primaire kanaal.


Flickr

Wij hebben Flickr in het verleden gebruikt voor foto's van de UT. Op dit moment zijn we niet actief op dit platform.


Google+

Via onze bedrijfspagina op Google+ verspreiden wij onze nieuwsberichten. Verder heeft Google+ op dit moment voor ons geen grote prioriteit.


Pinterest

Wij hebben een profiel op Pinterest, maar gebruiken deze dienst op dit moment nog niet.


Meer informatie en tips:

http://www.utwente.nl/mc/diensten/websites_socialmedia/socialmedia/