UTDienstenCFMLTSHNieuwsVoorkeur voor huisvesting ITC in Langezijds

Voorkeur voor huisvesting ITC in Langezijds

Het College van Bestuur heeft maandag 4 februari jl. een voorkeur uitgesproken om faculteit ITC in het bestaande gebouw Langezijds (ook wel Gallery fase 2) te huisvesten.

In oktober vorig jaar werd duidelijk dat het oorspronkelijke idee om ITC te huisvesten op de plek waar nu gebouw de Citadel staat, financieel gezien niet haalbaar was. Er zijn in de tussentijd drie alternatieve huisvestingsscenario’s onderzocht en er is voor de plekken op de campus een stedenbouwkundige analyse gedaan. De volgende drie scenario’s zijn onderzocht:

• Renovatie van Langezijds (Gallery fase 2)
  • Nieuwbouw binnen het O&O gebied op de campus (de ‘Es’)
  • Renovatie van huidige locatie ITC aan de Hengelosestraat

De scenario’s zijn alle drie gelijkwaardig beoordeeld om tot een zuiver vergelijk in kosten en criteria te komen. Overal zijn dezelfde uitgangspunten gehanteerd, zoals het LTSH (Lange termijn strategisch huisvestingsplan) als kader, stedenbouwkundige inbedding, het programma van eisen van het ITC en de financiële kaders van het LTSH.

Zowel het faculteitsbestuur van het ITC, als de betrokken partijen bij het LTSH, hebben een positief advies gegeven over het voorkeursscenario om ITC in de Langezijds te huisvesten. Het heeft veel voordelen. Een belangrijk voordeel is dat ITC dan direct aan het O&O plein is gevestigd, wat tegemoet komt aan de wens om integratie van het ITC op de campus.
Een ander voordeel is dat dit scenario op de campus financieel gezien de voordeligste is en ook past binnen de huidige projectbegroting van binnen het financiële kader van het LTSH. Het ITC krijgt op deze plek een uitstekende ligging op de campus en is goed zichtbaar en bereikbaar (ook met OV) vanaf de Hengelosestraat. Het gebouw leent zich er tot slot ook goed voor in de toekomst flexibel ingezet te worden indien de omstandigheden, zoals studentenaantallen, bij de UT veranderen.
De verwachting is dat het ITC met dit scenario begin 2022 kan verhuizen naar de nieuwe locatie.

Het College bespreekt het voorkeursscenario begin maart 2019 eerst nog ter toetsing op het inhoudelijke kader van het LTSH met de Raad van Toezicht en met de URaad. Daarna volgt meer informatie over het vervolgproces.

Contact: Bertyl Lankhaar, woordvoerder College van Bestuur, M:06 2002 7435

Meer informatie over huisvestingsprojecten op de campus: https://www.utwente.nl/en/lths/