Zie Blogs

Blog - De dag nadat mijn inlognaam is veranderd (MacBook)

Beste collega,

Mijn naam is Henk en ben medewerker van de Universiteit Twente. Op mijn werk gebruik ik een MacBook. We gebruiken veel verschillende inlognamen voor verschillende applicaties en dat is soms verwarrend. Onze universiteit heeft daarom besloten om iedere medewerker één unieke inlognaam te geven. Mijn nieuwe inlognaam is nu gelijk aan mijn e-mail adres.

De verandering vond plaats op 23 mei 2019 en in deze blog beschrijf ik wat ik van deze verandering gemerkt heb.

Vooraf aan de verandering kreeg ik een e-mail waarin werd vermeld dat ik mijn computer op 23 mei moest herstarten, dus dat deed ik.

Na de reboot logde ik zoals gewoonlijk op mijn MacBook in. Nadat ik ingelogd was merkte ik dat Wi-Fi niet werkte. Volgens de FAQ (die in aankondigings e-mail staat) moest ik de instellingen voor het EDUROAM Wi-Fi -netwerk vergeten/wissen voordat ik opnieuw de verbinding kan maken met EDUROAM.

Ik selecteerde het Wi-Fi -menu icoon in de bovenbalk en daarna “Open Network Preferences”.

Daarna selecteerde ik "Wi-Fi" in de zijbalk van het netwerkpaneel en klikte vervolgens op de“Advanced” knop.

 

Hiermee opende ik het “Wi-Fi” tabblad en ik selecteerde het netwerk dat ik wilde verwijderen onder de “Preferred Networks” lijst.

Ik ging verder met de instructies en selecteerde het EDUROAM netwerk en klikte op de [-] minus knop om het draadloze netwerk te wissen.

De laatste stap was om mijn actie te bevestigen door “Remove” te kiezen.

(Wanneer keychain niet wordt gesynct met icloud, verschijnt bovenstaande melding niet.)

Na deze stappen kon ik gemakkelijk verbinding maken met de EDUROAM Wi-Fi door met mijn nieuwe inlognaam en wachtwoord in te loggen.

Na vernieuwing van mijn Wi-Fi-verbinding heb ik mijn VPN-verbinding ingesteld, omdat in de e-mail was meegedeeld dat deze inlognaam ook werd veranderd. Tunnelblick gaf bij opstarten een fout en na het veranderen van mijn inloginaam naar mij e-mailadres was het ook mogelijk om de VPN te starten.