FAQ

FAQ Wachtwoord wijzigen

Een bestaand wachtwoord wijzigen

Wanneer moet ik mijn wachtwoord wijzigen?

Een wachtwoord is 1 jaar geldig, daarna is je account onbruikbaar. Via mail wordt je daar vanaf 30 dagen voor het verlopen van het wachtwoord een aantal keren op geattendeerd.

Wanneer je je wachtwoord niet meer weet, dan kun je deze zelf wijzigen via https://utpm.utwente.nl. Dit is alleen mogelijk als je een privé e-mail adres hebt geregistreerd voordat je het wachtwoord vergeten bent, omdat er dan een e-mail naar je privé e-mailadres wordt gestuurd. Dit kun je controleren en eventueel aanpassen via https://webapps.utwente.nl/adreswijziging.

Daarnaast kan het nodig zijn je wachtwoord te wijzigen als je in aanraking gekomen bent met malware of phishing. In dat geval kan je worden verzocht je wachtwoord te wijzigen.

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Dit kan uitsluitend via de LISA Selfservice Portal of via de My University medewerker pagina waar u de link Accounts en e-mailadressen vindt. Kies na inloggen de optie “Wachtwoord wijzigen”

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Aan welke eisen moet mijn wachtwoord voldoen?

Een wachtwoord is minimaal 10 en maximaal 64 tekens lang. Het mag niet gelijk zijn aan één van je vorige drie wachtwoorden. En het mag ook niet drie opeenvolgende tekens bevatten die in dezelfde volgorde in je gebruikersnaam (inlognaam) zitten.

Het wachtwoord moet verder:

·         Minimaal 1 kleine letter uit de range a tot en met z bevatten.

·         Bovendien minimaal 1 hoofdletter uit de range A tot en met Z.

·         En ook minimaal 1 cijfer uit de range 0 tot en met 9.

Het is mogelijk leestekens te gebruiken, maar er zijn alleen tekens mogelijk die direct of door gebruik van de SHIFT toets in te toetsen zijn op een standaard QWERTY toetsenbord. Let op bij gebruik van andere toetsenborden waarbij bepaalde leestekens in combinatie met letters diakritische tekens genereren zoals een umlaut, een trema of accent grave. Die zijn niet toegestaan.

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Ik kan bij inloggen op de UT werkplek mijn wachtwoord niet meer wijzigen.

Wachtwoord wijzigen kon vroeger op een UT werkplek zelf via de Microsoft Windows functie “Change password”. Deze functionaliteit is afgesloten. Een wachtwoord wijzigen kan nog uitsluitend via de LISA Selfservice Portal of via de My University medewerker pagina en medewerker portal waar u de link Accounts en e-mailadressen vindt.

De reden is dat via TAP ook het wachtwoord voor eduroam en Webapplicaties worden meegewijzigd.

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Ik ben een nieuwe medewerker

Hoe moet ik me de eerste keer aanmelden?

Als je over de initiële accountgegevens beschikt (via een e-mail die je via HR hebt gekregen) kan je vanaf iedere willekeurige computer met een internetaansluiting een wachtwoord instellen via de LISA Selfservice Portal.

Vul je login naam in en selecteer op het volgende scherm Forgot My Password en volg daarna de instructies op het scherm.

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Wanneer je je wachtwoord niet meer weet, dan kun je deze zelf wijzigen via https://utpm.utwente.nl. Dit is alleen mogelijk als je een privé e-mail adres hebt geregistreerd voordat je het wachtwoord vergeten bent, omdat er dan een e-mail naar je privé e-mailadres wordt gestuurd. Dit kun je controleren en eventueel aanpassen via https://webapps.utwente.nl/adreswijziging.

Als laatste kan je nog een nieuw initiël wachtwoord aanvragen door een bezoek met legitimatie aan de Servicedesk ICT.

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Ik ben een tijd van de UT weg, b.v. in het buitenland. Waar moet ik dan op letten?

Je wachtwoord is 1 jaar geldig en je account is daarna zonder ingrijpen onbruikbaar. Je wordt vanaf 30 dagen voor het verlopen van het wachtwoord meerder keren via mail op dat feit geattendeerd. Als je dus langer dan 1 jaar wegblijft is het verstandig om je mailbox in de gaten te houden.

Mocht je daarnaast vooraf weten dat je langere tijd niet inlogt, wijzig dan je wachtwoord net voordat je vertrekt, zodat je maximaal gebruik maakt van de geldigheidsduur van het wachtwoord.

Als het account ondanks alle maatregelen toch is verlopen kan je een nieuw initieël wachtwoord aanvragen door een bezoek met legitimatie aan de Servicedesk ICT.

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Tips na wijzigen wachtwoord voor Windows.

Klik hier voor de tips na wijzigen wachtwoord voor Windows.

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Tips na wijzigen wachtwoord voor Mac

Klik hier voor de tips na wijzigen wachtwoord voor Mac.

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag

Ik kan wel inloggen op mijn computer, maar heb geen toegang tot de web-applicaties. Wat kan ik doen?

Je wachtwoord is niet gesynchroniseerd met alle standaard UT systemen. Door je wachtwoord te wijzigen via de LISA Selfservice, wordt dit nieuwe wachtwoord met alle onderliggende standaard systemen gelijk gemaakt (gesynchroniseerd).

Dit beantwoordt mijn vraag
JaNee
Bedankt voor je vraag