Workshops

Workshop 8. Eduscrum: Proeftuin formatieve evaluatie met behulp van scrum

Naam workshopleider

 

Frankje Huisman en Wil Gradussen

Naam instelling/organisatie

 

Isendoorn college + Universiteit Twente

Titel workshop

Proeftuin formatieve evaluatie met behulp van scrum

Mythe + Omschrijving workshop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mythe: Meten = weten

Een toets geeft inzicht in de voortgang van de prestaties van leerlingen.

 

Het bespreken van een toets is voor leerlingen vaak een leermoment. Ze hebben feedback gekregen op hun werk en kunnen daarmee weer een stap vooruit zetten. We gebruiken dat als een meetmoment (weetmoment). Is dat effectief?

Feedbackmomenten en voortdurende reflectie (ook door leerlingen zelf!) zorgen voor eigenaarschap, actieve betrokkenheid en beter inzicht in het eigen leerproces. Het opbouwen van vertrouwen is hierbij belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen. Uiteraard heeft de docent hierin een belangrijke rol, die anders is dan in traditioneel klassikaal onderwijs.

Scrum past heel goed bij zelfverantwoordelijkheid van leerlingen en diverse tools uit de scrumkoffer zijn gericht op formatieve evaluatie.

In deze workshop laten we zien hoe we scrum in onze lessen inzetten, wat de opbrengsten hiervan zijn en tegen welke dingen we aanlopen.

 

Omschrijving werkvorm

 

 

 

 

 

 

De workshop zal scrummend ingericht worden. Net als voor leerlingen betekent dit dat u actief zelf aan het werk zult moeten.

Na een korte inleiding aan de hand van het scrumplanbord gaan

deelnemers in een groepje aan een sprint werken.

We willen hierbij laten zien op welke manier leerlingen in de les bezig zijn, welke instrumenten we gebruiken om feedback en reflectie vorm te geven en op welke manier we de voortgang van leerlingen vastleggen.

 

Voor wie?

 

Geïnteresseerden in vernieuwend onderwijs vanuit de praktijk.