Programma

Programma

9:00 

Ontvangst

 

Foyer gebouw de Waaier, Universiteit Twente

 

9.30 

Opening

 Prof. dr. Thom Palstra, Rector Magnificus 


Waaier1, gebouw de Waaier, Universiteit Twente 

 

 

9.45 

Keynote

 

Prof. dr. Ton de Jong, hoogleraar Instructietechnologie Universiteit Twente


Prof. dr. Ton de Jong is hoogleraar Instructietechnologie aan de Universiteit Twente. Zijn voornaamste onderzoeksterrein is door technologie ondersteund onderzoekend leren (in science domeinen). Hij is op dit moment coördinator van het H2020 project Next-Lab over het leren met online labs. Hij is fellow van de AERA en gekozen lid van de Academia Europaea

 

Actief leren met online laboratoria; hoe krijg ik dat voor elkaar?

Onderzoek laat zien dat actief leren tot beter inzicht in de stof leidt dan passievere vormen van kennisverwerving. Onderzoekend leren met gesimuleerde of remote laboratoria past goed in zo’n actieve vorm van leren. Toch lijkt het goed om de juiste combinatie tussen docent- en student geleid onderwijs te maken voor een optimaal resultaat. In zijn keynote exploreert Ton de Jong hoe de juiste balans gevonden kan worden tussen vrijheid en sturing bij onderzoekend leren met online labs met behulp van het Go-Lab ecosysteem (www.golabz.eu).

 

Waaier 1, gebouw de Waaier, Universiteit Twente 

 

 

10.30 

Pauze

 

Foyer gebouw de Waaier

 

 

10.50 

Workshopronde 1

  1. Natuurkunde:                                                      Kwantummechanica in 6-vwo: van begripsproblemen naar lesontwerp 
  2. Maatschappijleer:                                                                            De context-conceptbenadering toepassen bij maatschappijleer 
  3. Algemeen:                                                                              Mythbusters  
  4. Wiskunde:                                                                                Statistiek in 5-havo: waar komen al die maten vandaan?
  5. Algemeen:                                                                    Differentiëren: hènnig ‘an of anmaken?  
  6. Algemeen:                                                                   Nieuwsgierigheid als motor voor leren 
  7. PLG:                                                                                                    De leerling als onderzoeker
  8. Eduscrum:                                                                             Proeftuin formatieve evaluatie met behulp van scrum  


 

12.30 

Lunch

 

Foyer gebouw de Waaier

 

 

13.15 

Keynote

 

Pedro De Bruyckere, onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent


Pedro De Bruyckere is onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent. In 2013 werd Pedro De Bruyckere door Vrij Nederland omschreven als één van de beste Onderwijsvernieuwers in Nederland. Deze omschrijving heeft hij mede te danken aan het boek dat hij samen schreef met Casper Hulshof: ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes, en andere mythes over het onderwijs’.

In zijn presentatie gaat Pedro De Bruyckere in op wat we weten over wat werkt in het onderwijs. Hij gaat daarbij vooral in op wanneer iets wel werkt en wanneer niet, want weinig werkwijzen werken altijd en onder alle omstandigheden.

 

Waaier 1, gebouw de Waaier, Universiteit Twente 

 

 

14.00 

Workshopronde 2

  1. Wiskunde:                                                                         Computational thinking in 5-vwo   
  2. Informatica:                                                                    Programmeren - mooi gestructureerd en top down?
  3. Scheikunde:                                                                             Duurzame chemie: glycerol op grote schaal omzetten in propaandiol  
  4. NLT:                                                                                              NLT, daar kun je wat mee?!
  5. Algemeen:                                                                                Formatief toetsen, wat vraagt dat van docenten en leerlingen?  
  6. Algemeen:                                                                      Burgerschap, misvatting in participatie  
  7. PLG:                                                                                              Nieuwe lesvormen met moderne ICT
  8. Rondleidingen UT tijdens workshopronde 2: Designlab, Nanolab of Leerlingenlab

 

15.45 

Borrel

 

Foyer gebouw de Waaier