Actuele onderwerpen

WACHTTIJDEN IN HET ZIEKENHUIS KUNNEN KORTER

Wie wordt behandeld in het ziekenhuis, moet vaak lang wachten. De wachttijden in de zorg maken medische behandelingen nog minder prettig dan ze al zijn. Aan de andere scheelt het ook de patiënt tijd als het ziekenhuis meerdere tests op één dag plant. Bij onderzoekscentrum CHOIR werken wetenschappers op diverse manieren aan de optimalisatie van wachttijden.

CHOIR is het Center for Healthcare Operations Improvement & Research van de Universiteit Twente. Onderzoekers van het kenniscentrum zoeken moderne oplossingen voor logistieke problemen in de gezondheidszorg, zoals de lange wachttijden waarmee een groot deel van de patiënten te maken krijgt.

Sneller door de Spoedeisende Hulp
Wanneer een patiënt binnenkomt op de afdeling Spoedeisende Hulp (SEH), wordt eerst bepaald of acute behandeling nodig is. Als dat niet het geval blijkt, begint het wachten op een arts. Door in die tijd al een verpleegkundige naar de aandoening te laten kijken en een eerste beoordeling te laten doen, wordt de totale tijd dat iemand op de SEH verblijft, gemiddeld 14 procent korter. Dat scheelt al een half uur op een oorspronkelijke verblijftijd van drie uur. CHOIR-onderzoeker Remco Rosmulder deed het onderzoek bij het Academisch Medisch Centrum Amsterdam.

Nadat bekend is wat iemand mankeert, zijn er nog wachtrijen voor behandeling. Ook die probeert CHOIR te verkorten. Wiskundige modellen zijn daarbij vaak een belangrijk deel van de oplossing. Zoals in het onderzoek van de studente Saskia Ton. Zij maakte een model voor de afdeling SEH van het Medisch Spectrum Twente in Enschede. Met kleurtjes geeft het model na een eerste inschatting de ernst aan van de aandoeningen van iedereen in de wachtkamer. Ook de al gewachte tijd heeft invloed op 'iemands kleur'. Zo kan een arts snel zien welke patiënt voorrang verdient.

CT-scan zonder afspraak
Niet alleen op de SEH wordt een beroep gedaan op het geduld van patiënten. Ook het afstemmen van meerdere ziekenhuisbehandelingen is vaak lastig. Opheffen van wachtlijsten voor bepaalde tests kan enorm schelen in die afstemming. UT-afstudeerder Jelmer Kranenburg deed een computersimulatie voor het krijgen van een CT-scan 'op inloop', ofwel zonder afspraak, bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam.

Patiënten kunnen volgens het model zelf bepalen wanneer ze langs gaan voor zo'n scan. Vaak is het dan mogelijk om de scan te combineren met andere afspraken in het ziekenhuis. Dat scheelt aanzienlijk in reistijd. Mensen die al in het ziekenhuis liggen, worden opgeroepen op momenten dat het rustig is op de CT-afdeling. Ook hun wachttijd gaat daardoor omlaag.

CHOIR
Kenniscentrum CHOIR is een gezamenlijk initiatief van de onderzoeksinstituten IGS (Institute for Innovation and Governance Studies) en CTIT (Center for Telematics and Information Technology). Zie www.choir.utwente.nl.