UTStichting Faculty ClubTête-à-tête bijeenkomst

Activiteit: Tête-à-Tête bijeenkomst

Titel: University College aan de UT

Datum: 17 maart 2011

Moderator: Albert van den Berg (Stichting Faculty Club)

Gesprekspartners: Kees Ruijter (projectleider University College) en

Miko Elwenspoek (directeur honours programma)

Opkomst: 20 deelnemers

Vragen die aan bod kwamen:

Waarom een UC in Twente en hoe wordt het hier anders dan elders?

-Bij de UT is het van belang om verborgen bèta talent op te sporen en te stimuleren. Omdat heel veel goede vwo studenten niet voor technische opleidingen kiezen, gaat het UC voor een benadering van brede maatschappelijke problemen om zo naar de technische opleidingen toe te leiden.

-Studenten moeten naar afstuderen van het UC zonder tijdsverlies kunnen doorstromen naar technische-/bèta opleidingen.

Wat is de verhouding tussen UT en UC?

-De twee kunnen gewoon naast elkaar bestaan. Aangezien er voor het UC specifieke studenten worden geworven die nu waarschijnlijk niet aan de UT komen studeren.

Hoe zullen de “gewone” studenten aankijken tegen de UC studenten?

-Er mag niet het gevoel ontstaan dat er studenten 1ste een 2de klasse zijn maar de UC studenten mogen gerust een eigen sterke groepsmentaliteit ontwikkelen.

Hoe moet dat als er tegelijk moet bespaart worden?

-Bijdrage Anne Flierman: Voor strategisch belangrijke projecten zullen er middelen beschikbaar zijn.

Wat zijn de criteria om studenten voor de UC te selecteren?

-Studenten moeten hun motivatie om aan het UC te studeren goed kunnen onderbouwen en kenbaar maken.

-Daarnaast zullen goede cijfers belangrijk zijn.

Moet het UC op de campus blijven of wordt er een eigen plek gezocht?

-Het UC blijft op de campus. Op termijn is het wel belangrijk voor de community geest om een eigen gebouw als identificatie element te hebben.

Wat houdt het in voor de wetenschappelijke staf om les te geven aan het UC?

-Het zou niet als extra belasting gezien moeten worden maar juist als een uitdaging om met bijzonder gemotiveerde studenten te kunnen werken.

-De andere manier van werken zal andere technieken van lesgeven vragen.

Het UC aan de UT zal het eerste aan een technische universiteit zijn.

-De voor de UT typische tweestroom van techniek- en maatschappijwetenschappen zullen het curriculum aan het UC bepalen.