UTStichting Faculty ClubTête-à-tête bijeenkomst

Tête-à-tête bijeenkomst

Donderdag 27 januari: Tête-à-tête bijeenkomst over tenure track

Donderdag 27 januari organiseert de Stichting Faculty Club een tête-à-tête bijeenkomst in de Blomzaal met het thema tenure track. Vragen als Biedt het systeem eerlijke kansen aan alle wetenschappelijke talenten?, Is er aandacht voor kwaliteit van onderwijs? en Zijn alle nieuwkomers professorabel? komen aan de orde. Wetenschappers, bestuurders en andere geïnteresseerden kunnen tijdens deze discussiebijeenkomst met elkaar in gesprek over het nut en de noodzaak van het tenure track systeem. Vanaf 17.00 uur bent u welkom!

Tenure Track

Het tenure track systeem is in 2008 op de UT ingevoerd als het instrument om jonge getalenteerde wetenschappers te binden aan de UT. De onderzoekers krijgen een arbeidsovereenkomst voor vijf jaar waarin prestatieafspraken worden gemaakt. Voor de UT is het een manier om talenten te werven; de jonge onderzoekers krijgen de mogelijkheid versneld wetenschappelijk carrière te maken. Wetenschappelijke carrières staan op dit moment in de belangstelling, zie bijvoorbeeld het recente onderzoek van het Rathenau Instituut: Op het juiste moment op de juiste plaats. Waarom wetenschappelijk talent een wetenschappelijk carrière volgt (Barbara van Balen, 2011). Uit dit onderzoek blijkt dat wetenschappelijke carrières sterk afhankelijk lijken te zijn van toeval. Kortom, genoeg gespreksstof net nu het tenure track systeem volledig op de UT is ingevoerd.

Wat is een tête-à-tête bijeenkomst?

Een tête-à-tête is een discussieplatform voor de campusgemeenschap en belanghebbenden om bestuurlijke kwesties te bespreken. Er worden introducties op thema’s gegeven en posities worden verkend. Zodoende kunnen bestuurders horen wat er in de UT gemeenschap leeft. Het is niet een bijeenkomst waarin beslissingen genomen worden, maar waar betrokkenen met elkaar in contact komen en elkaars standpunten kunnen vernemen. De Stichting Faculty Club heeft in het verleden regelmatig dergelijke bijeenkomsten georganiseerd. In 2011 wordt dit initiatief nieuw leven ingeblazen.

Tête-à-tête bijeenkomsten in 2011

De Stichting Faculty Club organiseert maandelijks een tête-à-tête bijeenkomst. De bijeenkomst vindt plaats in de Blomzaal in de Faculty Club. Per bijeenkomst worden er een aantal inleidingen gehouden en zijn er twee discussiepartners en een moderator. De bijeenkomst begint om 17.00 uur en duurt tot 18.00 uur, met vrije uitloop. Onder het genot van een hapje en drankje kunt u mee discussiëren.

Stichting Faculty Club

De Stichting Faculty Club heeft als doel kennis en wetenschap toegankelijk te maken. Niet alleen voor medewerkers en studenten, maar ook voor overheden, bedrijven en inwoners in de regio. Daarnaast wil zij een platform bieden voor de discussie over maatschappelijke thema’s, zoals duurzaamheid en innovatie. Daartoe organiseert de stichting activiteiten rondom actuele thema’s binnen de universiteit, de regio, of de maatschappij. Tevens faciliteert de stichting het opzetten en onderhouden van netwerken. De campus van de Universiteit Twente en een eigen lounge in de Blomzaal van de Faculty Club (voorheen De Boerderij) vormt de vaste ontmoetingsplek.

Data en onderwerpen eerste helft 2011

Donderdag 27 januari 2011

Tenure Track (personeelsbeleid, loopbaanperspectief, kennisbehoud)

Donderdag 17 februari 2011

Netherlands Institute of Technology met drie campussen (fusie van de technische universiteiten?)

Donderdag 17 maart 2011

10.000 studenten of Spinoza (oriëntatie in het kader van de bezuinigingen, inzetten op onderwijs of onderzoek?)

Donderdag 21 april 2011

Campus in context