UTStichting Faculty ClubVerslag Thema Campus als ontmoetingsplaats

Verslag Thema Campus als ontmoetingsplaats

Op maandag 17 mei organiseerde de Stichting Faculty Club een thema-avond over de Campus als ontmoetingsplaats in brede zin: hoe de campus een mainport kan worden waar verschillende partners (onderwijs, onderzoek, overheid en ondernemers) samenwerken om de regio als ondernemende broedplaats van kennis en activiteit te ontwikkelen.

Voor een deel is de regio al een ondernemende broedplaats, enkele voorbeelden: Kennispark vervult een makelaarsrol tussen kennis door de UT ontwikkeld en utilisatie via bestaande en spin-off bedrijven (in een aantal gevallen kleine bedrijven die wereldspeler zijn in marktniches), de gemeente Enschede voert een actief beleid om studenten te huisvesten. Echter, veel ondernemers weten van elkaar niet wat er speelt en erger nog: wij slagen er met elkaar onvoldoende in de resultaten en de potentie van Twente buiten de regio te laten zien.

Het vraagstuk is: hoe werken we aan een mainport functie voor de campus in deze regio in bovenbedoelde zin?

Tijdens de avond zijn door een viertal inleiders (Kees van Ast, Herman Hazewinkel, Roelof Bleker en Erwin Seydel) verschillende gedachten naar voren gebracht. Deze notitie doet geen verslag van alles wat er tijdens de avond is bediscussieerd maar vat wel enkele kerngedachten samen. Overheid, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen (UT, maar ook Saxion) kunnen samenwerken op de volgende punten:

-Op basis van een overzicht van types bedrijfsleven in deze regio nadenken over strategieën om allianties aan te gaan. Actiepunt voor Kennispark, Kennispark deelt uitkomsten met UT, overheid en bedrijfsleven.

-Het ontwikkelen van de campus als ontmoetingsplaats in de regio voor clusters of allianties, de ene keer via de voortrekkersrol van research centra, een andere keer van specifieke bedrijven, nog weer een andere keer via locale overheden, of ook door de onderwijsinstellingen als zodanig (b.v. rond long life learning) Specifieke / concrete projecten benoemen, welke clusters zouden er gevormd kunnen worden?

-Het ontwikkelen van carrièretrajecten om mensen van buiten de regio aan te trekken: carrièretrajecten die juist geënt zijn op de samenwerking tussen verschillende stakeholders, en daarmee carrièreperspectieven die meer op het gebied van competenties liggen in plaats van puur materiële voorwaarden willen bieden. Actiepunt voor het bedrijfsleven en overheid, leidende rol bij Regio Twente ism Career Center Twente.

-Het gebruikmaken van de internationale gemeenschap op de campus, ook in het adverteren van mogelijkheden voor externe bedrijven. Actiepunt UT en Kennispark

-Het ontwikkelen en uitvoeren van een marketing(plan) voor de regio. Actiepunt voor Regio Twente / Enschede Promotie

-Kennisontsluiting door UT naar ondernemers (van ‘inner circle’ naar ‘actief delen’). Actiepunt UT en Kennispark

-Samenspel tussen kennis en cultuur. Voorbeeld: videoperformances in gebouwen op de Campus. Actiepunt Artez, Orkest van het Oosten en UT.

Enkele concrete ideeën voor de Universiteit Twente zijn:

-Het ontwikkelen van vormen van sabbaticals (ook voor buitenlanders) specifiek gericht op interactie tussen bedrijf en wetenschap.

-Het organiseren van denktanks op popfestivals zoals Lowlands.

-Het benutten van de campus voor culturele activiteiten (Oerol op de campus) maar ook door te laten zien via exposities hoe kennis en ontwikkeling ons dagelijks leven veranderen.

-Het oprichten van een Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS): bouw de mogelijkheden van onderwijs aan andere doelgroepen (zoals managers uit het bedrijfsleven) uit.

-Maak actiever gebruik van alumni naast passief bijhouden van gegevens over de alumni (terugkoppeling, vensters op de wereld, vensters op Twente).

-Grijp het Lustrum in 2011 aan om kennis en producten te etaleren op de campus en in the Gallery, het UT-Nieuws van donderdag 20 mei laat hier een mooi expositieplan voor zien.