Het bestuur van de Stichting Faculty Club van de Universiteit Twente nodigt u van harte uit voor een Tête-à-Tête bijeenkomst op donderdag 16 maart 2006, van ca. 16.30 uur tot 18.00 uur, in de Blomzaal van de Faculty Club.

Kunnen we wetenschap waarderen? Over nut, noodzaak en narigheid van beoordeling en vergelijking van wetenschappelijke kwaliteit.

Marijk van der Wende (CHEPS en VU) en Ron Bormans (Hogeschool AN) over internationale beoordeling en vergelijking van hoger onderwijs en onderzoek.

Moderator: Henk Procee.

Beoordeling van wetenschappers is geen sinecure en het ligt gevoelig.

Kwaliteitszorg , -beoordeling en –vergelijking komen onafwendbaar op de wetenschappers af. Het publiek wil maatschappelijke verantwoording, het bedrijfsleven wil weten waar zij het best terecht kan om haar producten te optimaliseren, sommige universiteiten willen graag verantwoording afleggen, colleges van bestuur willen ook intern meting van kwaliteit gebruiken als vinger aan de pols ter staving van uitgangspunten voor beleid , de politiek wil ‘harde’ argumenten voor reallocatie, wetenschappers en studenten willen de universiteiten kunnen vergelijken op kwaliteit van onderwijs en onderzoek om de keuze van hun werk- en studieplek beargumenteerd te kunnen maken. En wetenschappers willen hun werk kunnen doen zonder al te veel afleiding van bureaucratie.

Hoe kun je kwaliteit kwantificeren? Ontaardt zoiets niet in kil cijferfetisjisme, waarmee je met mathematische precisie in het duister tast?

‘Als je moet beoordelen, doe het dan goed’ is het motto van Marijk van der Wende en Ron Bormans.

Zij zullen onder de kritische en bezielende leiding van Henk Procee discussiëren over een methode die in een aantal EU-landen gehanteerd wordt en de vraag beantwoorden of en hoe die in Nederland toepasbaar is.

Tijdens en na afloop van de discussie worden drankjes en hapjes aangeboden door de Stichting Faculty Club.

Het bestuur van de Stichting Faculty Club nodigt u van harte uit deze bijeenkomst bij te wonen.

Namens het bestuur van de Stichting Faculty Club

Ineke Baas