UTStichting Faculty ClubQua Art Qua Science

Hogekamp 6246

Qua art – Qua science

Samen-scholing tussen Kunst en Wetenschap

In september 2004 vierde galerie Beeld & Aambeeld haar 25 jarig bestaan. Ter voorbereiding daarvan werd de werkgroep Qua Art opgericht en verscheen het boek Verbeelding van Verlangen.

Een van de projecten die daaruit voortkwam is Qua Art – Qua Science, een samenwerkingsprogramma tussen de Facultyclub van de Universiteit Twente en galerie Beeld & Aambeeld, Enschede.

Doel van die samenwerking is de opzet van een viertal projecten per jaar, waarin verkenningen worden georganiseerd op de raakvlakken van kunst en wetenschap. De duur van het project is voorlopig op 3 jaren gesteld.

Voor het jubileum van Beeld & Aambeeld maakte de kunstenaar Billy Foley, geïnspireerd door Nobelprijswinnaar Murray Gell-Mann, een kunstwerk voor hem.

De Facultyclub van de UT arrangeerde op 14 september 2004 een ontmoeting tussen deze twee werelden met een presentatie van professor Bob van Eijk en kunstenaar Billy Foley.

Inmiddels is er een kerngroep Qua Art – Qua Science die vier keer per jaar een ‘samen-scholing’ organiseert waarbij kunstenaars en wetenschappers die met hetzelfde onderwerp bezig zijn, elkaar ontmoeten.

De kerngroep bestaat uit Dave Blank, hoogleraar Nanotechnologie UT, Martha Haveman, galerie Beeld & Aambeeld, Rinus Roelofs, beeldend kunstenaar, Tessa Lieffering, beeldend kunstenaar en tentoonstellingsmedewerker Vrijhof UT, Anky Stapel, projectmedewerker Kunst & Cultuur Overijssel, afdeling Beeldende Kunst en Vormgeving, Ineke Baas, Facultyclub UT, Peter Leutscher, programma manager muziek technologie, Saxion-conservatorium en Jetske Stortelder, student UT.

Als start van het eerste kwartaal van 2005 zal op 27 februari beeldend kunstenaar Rinus Roeloefs een presentatie houden van zijn werk geïnspireerd op het fysische fenomeen fractals (herhalingen van deeltjes-splitsingen). Een wiskundige wetenschapper zal nader ingaan op het fenomeen fractals.

Deze eerste bijeenkomst met vindt plaats in de Blomzaal van de Facultyclub van de UT op zondag 27 februari om 16.00 uur.

In het vervolgprogramma zal een architect gevraagd worden zijn visie op dit thema te geven en tegelijkertijd zijn er contacten met o.a. het conservatorium, afdeling muziektechnologie die moeten uitmonden in een compositie gebaseerd op het fenomeen fractals.

Het tweede kwartaal zal in het teken staan van het thema smaak, met een beeldend kunstenaar en een wetenschapper op het terrein van voedsel.

Het derde kwartaal behelst het thema water en het vierde de verhoudingsgetallen van Fibonacci en de gulden snede.

Het lidmaatschap van Qua Art – Qua Science willen we open stellen voor belangstellenden. De contributie is € 75,00 per jaar. Uit het daaruit te vormen fonds zal van elke kunstenaar die werk presenteert een kunstwerk worden aangeschaft, zodat de Facultyclub een eigen kunstcollectie krijgt.

Ook u kunt lid worden, door simpelweg onderstaande bon in te vullen en op te sturen naar:

Anky Stapel

Kunst & Cultuur Overijssel

8001 BE ZWOLLE

U krijgt een rekening voor het voldoen van de contributie, waarna u lid bent en voor alle activiteiten uitgenodigd zult worden.

Naam:

Adres:

Postcode

Woonplaats

Telefoon:

Hierbij geef ik me op als lid van Qua Art - Qua Science. Ik zal daartoe na ontvangst van de rekening € 75,00 overmaken op de rekening van de Faculty Club onder vermelding van QAQS.

Handtekening: Datum:

_______________________ _______________________

S.v.p. opsturen naar Anky Stapel van Kunst & Cultuur Overijssel.