UTFaculteitenEEMCSNieuwsMathematics for Big data gepubliceerd in 'Best Writing in Mathematics 2019'.

Mathematics for Big data gepubliceerd in 'Best Writing in Mathematics 2019'.

Het essay van Nelly Litvak, hoogleraar algoritmes voor complexe netwerken, Faculteit Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science, is geselecteerd in de editie van 'Best Writing in Mathematics' van dit jaar. Het essay 'Mathematics for Big data', oorspronkelijk gepubliceerd in `Nieuw Archief voor Wiskunde', belicht een aantal voorbeelden van het gebruik van wiskunde en statistiek om Big Data problemen te analyseren, de wiskunde die het grote publiek vanzelfsprekend lijkt te vinden. Litvak schreef het essay samen met vier andere onderzoekers van 4TU.

In 'The Best Writing in Mathematics' worden de mooiste wiskundige verhalen uit de hele wereld samengebracht. Een van de artikelen die de editie van dit jaar heeft gehaald is het essay dat Litvak samen met collega's heeft geschreven.

Wiskunde voor Big Data

Big data is momenteel een hot topic, zowel in de wetenschap als bij het grote publiek. Wiskunde speelt een enorme rol in de datagestuurde wereld. Het is niet haalbaar om met een brute force methode informatie uit big data te halen. Dit kost zowel te veel tijd als energie. Slimmere oplossingen zijn sterk afhankelijk van wiskunde. "De rol van de wiskunde is gemakkelijk over het hoofd te zien en wordt niet volledig erkend, omdat technologische vooruitgang veel zichtbaarder is dan wiskundige vooruitgang, ook al hebben deze laatste vaak meer impact", zegt Litvak.

In het essay belichten Litvak en haar collega's - Alessandro Di Bucchianico, Laura Iapichino (beide TU/e), Frank van der Meulen (TU Delft) en Ron Wehrens (WUR) - aan de hand van succesvolle voorbeelden uit de praktijk een aantal essentiële bijdragen van de wiskunde aan big data. Ze leggen uit hoe zoekmachines gebruik maken van rangschikkingsalgoritmes die bepalen welke webpagina's het belangrijkst zijn en in welke volgorde ze verschijnen voor de gebruiker. Andere gebruikte voorbeelden zijn: weersvoorspellingen, MRI-scanners en aanbevelingsystemen in webshops.

Best Writing in Mathematics

Het boek Best Writing in Mathematics is een jaarlijkse bundel van vele artikelen over wiskunde uit de hele wereld. Naast enkele van de belangrijkste namen in het veld bevat het ook veelbelovende nieuwe stemmen. Het doel is om moeilijk vindbare artikelen beschikbaar te maken voor een breed publiek. De artikelen zijn gemakkelijk leesbaar voor het grote publiek en je hoeft geen wiskundige te zijn om ervan te genieten. Het essay van Litvak en haar mede-auteurs is hier te lezen.

Nelly Litvak is hoogleraar in Algoritmes voor Complexe Netwerken en maakt deel uit van de MOR-onderzoeksgroep. Daarnaast is ze parttime hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven en gasthoogleraar aan het Moskouse Instituut voor Natuurkunde en Technologie. Haar achtergrond is toegepast kansberekening en Stochastisch Operationeel Onderzoek. Ze behaalde haar MSc aan de Lobachevsky Universiteit van Nizjni Novgorod, Rusland, in 1995 en haar PhD aan de Technische Universiteit Eindhoven in 2002.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)