UTFaculteitenEEMCSNieuwsSubsidie voor onderzoek naar game om vallen na beroerte te voorkomen

Subsidie voor onderzoek naar game om vallen na beroerte te voorkomen

Edwin van Asseldonk (Faculteit ET), Hermie Hermens (Faculteit EWI) en Vivian Weerdesteyn (Radboud UMC) ontwikkelen een nieuwe game, waarmee patiënten na een beroerte thuis hun balans kunnen oefenen. Het doel is dat patiënten hierdoor minder vaak vallen en zelfstandiger kunnen leven. Daarmee kunnen zorgkosten worden bespaard.

In Nederland leven meer dan 300.000 mensen met de gevolgen van een beroerte. “Na een beroerte hebben veel mensen moeite met hun balans, waardoor ze vaker vallen”, vertelt Asseldonk. “De gevolgen van een val – zoals een gebroken heup – kunnen heel naar zijn. Bovendien kunnen de onzekerheid en angst om te vallen een enorme impact hebben op het leven. Patiënten durven soms nauwelijks meer hun huis uit, en worden afhankelijk van anderen.”

Oefenen met virtuele balansverstoringen

Het oefenen van balans kan veel problemen voorkomen. Daar bestaan al trainingen voor, maar daarvoor moet de patiënt naar het revalidatiecentrum komen. Dat is erg inspannend voor patiënten. De onderzoekers ontwikkelen daarom een game. “Met een game hoeven patiënten die inspanning niet te leveren”, vertelt Asseldonk. Met de game kunnen patiënten thuis hun stapbewegingen oefenen als reactie op verschillende virtuele balansverstoringen, zoals een struikeling over een ongelijke stoeptegel. De oefeningen zijn op maat geselecteerd voor de patiënt.

Langer volhouden

De verwachting is dat mensen het langer volhouden om thuis te oefenen. Weerdesteyn: “Onze game zorgt dat mensen hun balans thuis oefenen, op een moment dat ze zelf uitkomt. We verwachten dat daardoor meer mensen gaan oefenen, en het ook langer volhouden. En dat ze uiteindelijk minder vaak vallen.”

Hart voor duurzame zorg

Het onderzoek ontvangt subsidie vanuit de Hartstichting, ZonMW en NWO binnen de ‘Innovative Medical Devices Initiative’ (IMDI) call. Deze is uitgereikt op 27 november tijdens het congres rondom het project ‘Hart voor duurzame zorg’. Dit project richt zich op technologische innovaties voor vroege herkenning, preventie en behandeling van hart- en vaataandoeningen die bijdragen aan een duurzame gezondheidszorg.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)