UTFaculteitenEEMCSNieuwsKoning Willem-Alexander opent TechMed Centre van Universiteit Twente
RVD - Jeroen van der Meyde

Koning Willem-Alexander opent TechMed Centre van Universiteit Twente

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander verricht de officiële opening van het gloednieuwe TechMed Centre van de Universiteit Twente (UT). Dit gebeurt op 29 november 2019, de dag dat de UT haar 58e verjaardag viert, de Dies Natalis. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander krijgt na afloop van de officiële opening een rondleiding door het TechMed Centre. Dit onderzoekscentrum is uniek. Er was nog geen plek in Nederland waar medische technologie op deze manier bij elkaar wordt gebracht.

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander geeft samen met vier UT-studenten en met alle aanwezigen in de zaal het officiële startsein van het TechMed Centre. De vier studenten vertegenwoordigen medische technologie, het speerpunt van het TechMed Centre. Na de afsluiting door Rector Magnificus Thom Palstra krijgt Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander een rondleiding door het gebouw en gaat hij in gesprek met de ‘bewoners’ (studenten en wetenschappers) van het TechMed Centre. Daarbij demonstreren de bewoners de splinternieuwe technisch-medische faciliteiten in het gebouw aan de Koning. Denk daarbij aan experimentele operatiekamers die uitgerust zijn met de nieuwste technologieën, gesimuleerde intensive care’s met full body simulatoren, echolabs en het e-health house.

Over het TechMed Centre

Het Technisch Medisch Centrum verbetert de (preventieve) gezondheidszorg met gepersonaliseerde technologische innovaties. De Universiteit Twente brengt in haar TechMed Centrum talentontwikkeling, opleiding, wetenschappelijk onderzoek, innovatie en simulatiecentrum samen onder één dak. Dit is uniek in Nederland. Door op deze manier technologische knowhow te combineren met gedrags-/sociale wetenschappen in het onderzoeks- en educatieprogramma, ontstaat een unieke interactie tussen mens en technologie. Daarbij wordt intensief samengewerkt met een groot netwerk van topklinische ziekenhuizen, UMC’s en het MedTech bedrijfsleven. Met die kennis en samenwerking kunnen we de toepassing en acceptatie van technologie in de zorg versnellen en daarmee bijdragen aan betaalbare, efficiëntere en betere diagnostiek, preventie, behandeling en zorg, waardoor de zorg in Nederland ook in de toekomst betaalbaar en bemensbaar blijft en de concurrentiepositie op het vlak van economische bedrijvigheid in Europa verder wordt versterkt.

Persprogramma

Er wordt een speciaal programma voor de pers georganiseerd van 11.00 – 14.00 uur, met een tour door het state-of-the-art simulatiecentrum en interviewmomenten.

Aanmelden voor pers kan hier.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)