UTFaculteitenEEMCSNieuwsIMPULSE gekozen tot veelbelovende sustainability web startup

IMPULSE gekozen tot veelbelovende sustainability web startup

UT-startup IMPULSE behoort volgens The Next Web tot de vijf meest veelbelovende sustainability web startups. IMPULSE biedt consumenten de unieke mogelijkheid om de exacte CO2-uitstoot van consumptiegoederen bij aanschaf te compenseren. ‘Make change with change is ons motto’, aldus oprichter en derdejaars student Advanced Technology, Werner Schouten (20).

Het innovatieve concept kon rekenen op een nominatie door The Next Web, een platform voor web startups. Dit houdt in dat de drie medewerkers van IMPULSE naar de TNW Conference 2019 mogen, op 9 en 10 mei op de NDSM werf in Amsterdam. Naar deze conferentie komen meer dan 17.500 investeerders en afgevaardigden van techbedrijven. Naast toegang tot de conferentie, krijgen de genomineerde startups de mogelijkheid om hun innovatieve concept met een stand tentoon te stellen en te pitchen voor een jury van potentiële partnerbedrijven.

Hoe is IMPULSE ontstaan?

‘In 2018 zat ik gedurende een paar maanden in de VS, en daar ontdekte ik dat je bij de aanschaf van vliegtickets een extra bedrag kunt bijbetalen, ter compensatie van de CO2-uitstoot van de vliegreis’, aldus Schouten. ‘Zodoende ontdekte ik hoe makkelijk en uitvoerbaar het is om CO2-emissie te compenseren. Ik kwam er echter achter dat dit nog niet voor consumptiegoederen beschikbaar was. Het idee voor IMPULSE was geboren, en bij terugkomst in januari 2019 zette ik, samen met de ambitieuze UT-studenten Creative Technology, Lefika Otisitswe en Raul Da Silva, de startup daadwerkelijk op.’
Raul Da Silva is tevens oprichter Shira International Group, een adviesbureau voor onder andere startups.

Hoe werkt het?

IMPULSE berekent, in samenwerking met webshops, hoeveel broeikasgassen er vrijkomen bij de vervaardiging en het transport voor elk van de producten die worden aangeboden door de webshops. Daarbij richt de organisatie zich momenteel voornamelijk op de fashion industrie. Voor de uitstoot van broeikasgassen van bijvoorbeeld een broek moet je denken aan wat er allemaal vrijkomt bij het naaien, het weefproces, de chemicaliën en de energie die ermee gemoeid gaan. Aan de hand van deze berekening, wordt een prijs vastgesteld voor de compensatie van de exacte uitstoot van ieder product. Vervolgens biedt IMPULSE consumenten de unieke mogelijkheid om, bij afrekening, de CO2-uitstoot van de aangeschafte producten te compenseren door een klein beetje extra te betalen. Het compensatiebedrag is bij consumentenproducten veel lager dan bij de aanschaf van een vliegticket, zo’n 10 tot 15 eurocent per product, en dat maakt het voor consumenten laagdrempelig om producten CO2-neutraal aan te schaffen. Vandaar ook het motto: ‘Make change with change’.

CO2-compensatie

Met de bijdragen van consumenten neemt IMPULSE de taak op zich om verduurzamingsmogelijkheden te creëren. IMPULSE investeert in projecten die toekomstige CO2-uitstoot voorkomen en compenseert zo de exacte CO2-uitstoot van de producten van consumenten. Voorbeelden van projecten zijn een windpark in Costa Rica, en zonneparken in Oeganda. Hiermee creëert de startup een duurzame impact en draagt het bij aan de sociale en economische ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Voor zowel consumenten als samenwerkende webshops is dit een laagdrempelige manier om een bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst!

Wat is jullie uiteindelijke doel?

‘We willen de supply chain bij retailers verduurzamen, zodat we uiteindelijk overbodig zullen zijn. Op korte termijn willen we binnen nu en vijf jaar minimaal één miljoen ton CO2 hebben gecompenseerd’, aldus Schouten.

Wat brengt deze nominatie jullie?

Schouten: ‘Dit geeft ons toegang tot investeerders en grote potentiële partners in retail en de mogelijkheid om ons concept sneller op te schalen. Op de TNW conference wordt ons ook de kans geboden om 1-op-1 meetings te hebben met potentiële partners voor ons concept. De prijs opent dus de deuren tot de sustainability offices van de grote spelers in de retailsector.’

Meer info: www.actonimpulse.org

J.C. Vreeman (Jochem)