UTFaculteitenEEMCSNieuwsAnder type zonnecel voor nieuwe zonneauto Solar Team Twente

Ander type zonnecel voor nieuwe zonneauto Solar Team Twente

Solar Team Twente heeft in hangar 10 op Vliegveld Twente het ontwerp van de nieuwe zonneauto ‘RED E’ onthuld. Het team neemt in oktober weer deel aan de tweejaarlijkse World Solar Challenge in Australië. De nieuwe zonneauto wordt uitgerust met een ander type zonnecel en wordt mede daardoor de kleinste Twentse zonneauto ooit. Ook lanceerde het team een Massive Online Open Course (MOOC) over het bouwen van een zonneauto. Bovendien kondigde het team aan een bijdrage te gaan leveren aan het oplossen van de braindrain in Twente.

Ander type zonnecel

“De nieuwe zonneauto RED E wordt de kleinste in de historie van Solar Team Twente. Dit komt doordat we deze editie kiezen voor een zonnepaneel van Gallium-Arsenide (GaAs) in plaats van silicium,” vertelt Sybren Wubs, technisch manager van Solar Team Twente. “Dit type zonnecel is op dit moment het meest efficiënt, dus erg geschikt voor onze zonneauto. We kennen dit type niet uit ons dagelijks leven, maar wel uit bijvoorbeeld de ruimtevaart.” De laatste keer dat Solar Team Twente koos voor GaAs, in 2009, had het paneel nog een oppervlakte van 6 m2. Volgens de reglementen van de Bridgestone World Solar Challenge 2019 mag er 2,64 m2 aan GaAs-cellen op de zonneauto liggen, voor silicium is dit 4 m2.

‘Bijna onmogelijk’

Doordat de oppervlakte van de zonnecellen op de nieuwe zonneauto dus kleiner wordt dan de laatste jaren, wordt de zonneauto een stuk kleiner dan haar voorgangers. De zonneauto wordt daardoor aerodynamisch beter, maar de keuze zorgt tegelijkertijd voor grote uitdagingen in de auto zelf. “We ontwikkelen onze mechanische en elektronische onderdelen van de auto elke twee jaar verder, maar dit jaar  moeten de onderdelen dus ook nog eens een stuk kleiner zijn. In eerste instantie leek dat een bijna onmogelijke opgave. Maar uiteindelijk hebben we toch een ontwerp gerealiseerd waarbij dit gelukt is. Daar zijn we trots op”, vertelt mechanicus Evert van der Hoek. Teamleden Rob en Koen vertelden op het podium over de ontwerpkeuzes en de compromis tussen energie-inkomsten en -uitgaven.

Hoe bouw je een zonneauto?

Solar Team Twente focust deze editie meer dan ooit op transparantie en educatie. Door meer kennis te delen en meer samen te werken, hoopt het team een nog grotere bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst. Het team onthulde tijdens de ontwerppresentatie de plannen voor een Massive Online Open Course (MOOC), waarin de technieken en werkprocessen van The Red One (zonneauto van editie 2015) gedeeld worden met de buitenwereld. Teamlid Merel Oldenburg gaf tijdens de presentatie toelichting en vertelde dat het team zoveel mogelijk wil delen zonder zichzelf daarbij in de vingers te snijden. Het is de eerste keer dat een topteam een zonneauto op technisch vlak volledig ‘open gooit’. De cursus, genaamd ‘How to build a solar car’, is vanaf de zomer te volgen via het platform FutureLearn.

Naast de innovatieve en educatieve uitdaging heeft het team een derde missie: het terugdringen van de braindrain in Twente. Het team gaat een brugfunctie vervullen tussen (afgestudeerde) studenten en bedrijven, die staan te springen om talent. In Twente trekt dat talent na het afstuderen nog te vaak weg uit de regio. John van der Vegt, bestuursvoorzitter van het ROC van Twente, onderstreepte op het podium het belang van deze missie nog maar eens. “In de hele onderwijskolom in Twente hebben we meer technische studenten nodig en ook daarna zijn ze essentieel. Aansprekende voorbeelden als Solar Team Twente zijn dan belangrijk, het team is een uithangbord van de hele regio.”
Annelies Dekker, teamleider van Solar Team Twente, vertelde tijdens de ontwerppresentatie vol passie over het bedrijfsleven in Twente. “De afgelopen maanden heb ik van dichtbij meegemaakt hoe lastig het voor bedrijven in de regio kan zijn om nieuwe werknemers binnen te halen. Wij hebben bij onze partners en sponsoren aangegeven daarmee te gaan helpen. Wie kan beter deze brug slaan tussen studenten en bedrijven dan een studententeam? Onze partners en Twentse bedrijven krijgen bijvoorbeeld een plek tijdens de komende autopresentatie en de komende tijd ontplooien we nog meer initiatieven op dit vlak.”

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)