UTFaculteitenEEMCSNieuwsNeurowetenschappers volgen hersenproces preciezer door UT-uitvinding

Neurowetenschappers volgen hersenproces preciezer door UT-uitvinding

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben een kleine naald ontworpen waarin micro-kanaaltjes kleine vloeistof samples kunnen nemen uit een lokaal gebied uit de hersenen. De naald heeft de dikte van ongeveer een mensenhaar. Door deze uitvinding kunnen neurowetenschappers nu dynamische processen in de hersenen nog sneller (binnen een paar seconde) en nauwkeurig (micrometerprecisie) volgen. Het onderzoek wordt gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Lab on a Chip.

Het brein is een ontzettend complex systeem, waardoor neurowetenschappers moeite hebben om antwoord te geven op vragen zoals ‘Waarom krijgt de een wel een migraineaanval, en de ander niet?’.

Dr. Ir. Mathieu Odijk van de BIOS lab-on-a-chip vakgroep legt uit: “Om dit soort vragen te kunnen beantwoorden, is het belangrijk om in detail te kunnen bestuderen hoe de hersenen werken. Een belangrijke rol in de werking van de hersenen is weggelegd voor de stofjes die zorgen voor informatieoverdracht, ofwel de neurotransmitters. Echter, de meeste bestaande methodes om neurotransmitters in de hersenen te volgen zijn niet in staat om dit voldoende snel of met lokale precisie te doen.”

Piepkleine waterdruppels

De door Odijk en collega’s ontworpen kleine naald, met de dikte van ongeveer een mensenhaar, heeft micro-kanaaltjes die kleine vloeistof samples kunnen nemen uit een lokaal gebied uit de hersenen. Deze samples worden opgeslagen in piepkleine waterdruppels in olie van ongeveer 10 picoliter (1 miljoenste van een regendruppel). De informatie over neurotransmitters wordt op die manier opgeslagen in een soort chemisch geheugen, waarna het kan worden bewerkt en uitgelezen op een later moment. Door deze uitvinding kunnen neurowetenschappers nu dynamische processen in de hersenen volgen binnen een paar seconde en met micrometer precisie.

Mathieu Odijk en zijn collega Loes Segerink.

Meer informatie

Dr. Ir. Mathieu Odijk is onderzoeker binnen de vakgroep BIOS lab-on-a-chip en is werkzaam bij de UT-faculteit EWI en onderzoeksinstituut MESA+. Het paper ‘A miniaturized push–pull-perfusion probe for few-second sampling of neurotransmitters in the mouse Brain’ van Floris van den Brink, Thas Phisonkunkasem, Ashish Asthana, Johan Bomer, Arn van den Maagdenberg, Else Tolner en Mathieu Odijk werd op maandag 11 maart gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Lab on a Chip.

Link naar de paper.

Mathieu Odijk verzorgt de onderwijsmodule Lab on a Chip binnen de opleidingen Electrical Engineering, Chemical Science and Engineering en Biomedische Technologie.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)