UTFaculteitenEEMCSNieuwsUT en universiteit van Münster intensiveren samenwerking

UT en universiteit van Münster intensiveren samenwerking

De Universiteit Twente (UT) en de Westfälische Wilhelms-Universität (WWU) uit Münster gaan meer met elkaar samenwerken. Dit gebeurt aan de hand van drie gezamenlijke onderzoeksprojecten.

De drie projecten kunnen rekenen op een zogenoemde collaboration grant van €80.000, waarvan beide universiteiten de helft betalen. “Dat moet je vooral zien als een seed fund, een zakje geld voor de eerste opstartfase van de projecten”, vertelt UT-hoogleraar Wilfred van der Wiel, die op de WWU een 0-aanstelling krijgt. “Natuurlijk werkten beide universiteiten op meerdere vlakken al samen, maar gezamenlijke onderzoeksprojecten als deze zijn nieuw. De interesse was er altijd al wel, maar je hebt nou eenmaal geld nodig.”

Samenwerken met Münster ligt volgens Van der Wiel geografisch voor de hand omdat de WWU voor de UT de dichtstbijzijnde (60 km) universiteit is, maar er is veel meer dan dat. “We vullen elkaar goed aan. Wij zijn interessant voor hen omdat wij over infrastructuur en expertise beschikken die zij niet hebben en omgekeerd. Munster heeft een groot academisch ziekenhuis, het ijzersterke Max Planck-instituut zit er om de hoek en ze hebben hele goede chemie- en natuurkundefaculteiten. Ik ben ook onder de indruk van hun Center For Soft Nanoscience (SoN) en het Center for NanoTechnology (CENTech). Er valt veel te bereiken samen.”

Uitgelezen kans

Volgens Van der Wiel helpt deze samenwerking de UT om makkelijker in aanmerking te komen voor financiering uit Duitse onderzoeksprojecten. “Dat is voor ons heel interessant. Denk aan calls van het Sonderforschungsbereich (SFB), een groot Duits onderzoekscentrum. Daarbij worden er soms wel 30 wetenschappers aangesteld die rondom een bepaald thema een universiteitsoverstijgend center opzetten. Het gaat om grote bedragen. Je kan alleen meedoen als je in Duitsland een aanstelling hebt. Dit is voor mij, mijn vakgroep en de UT een uitgelezen kans om bijvoorbeeld promovendi aan te stellen. De WWU kan expertise die zij nodig hebben, maar niet zelf in huis hebben, inbrengen in zo’n center.”

De projecten van de toegekende Collaboration Grants

• Single-photon sources based on hybrid surface acoustic wave devices (SINGSAW). Betrokkenen: Wilfred van der Wiel (UT), Wolfram Pernice en Rudolf Bratschitsch (beiden WWU).
  • Investing in booster projects in imaging to launch future large collaborations in Imaging (BOOST). Betrokkenen: Srirang Manohar en Riemer Slart (UT), Lars Stegger en Michael Shafers (WWU).
    Manohar gebruikt de financiering ook voor verschillende andere, kleinere projecten. Voor deze booster sub-projects is op 15 februari 2019 een lanceermoment in Munster.
  • Next-generation batteries’, UT-hoogleraar Mark Huijben, samenwerking tussen het MEET-instituut uit Munster en het MESA+ instituut voor nanotechnologie van de UT.
J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)