UTFaculteitenEEMCSNieuwsNederland presenteert eerste nationale blockchain onderzoeksagenda

Nederland presenteert eerste nationale blockchain onderzoeksagenda

De eerste onderzoeksagenda op het gebied van blockchain is aangeboden aan Rob van Gijzel, ambassadeur van de Dutch Blockchain Coalition.

Het document is tot stand gekomen dankzij een brede groep vertegenwoordigers van overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen, onder voorzitterschap van prof. dr. J.C. van de Pol (Universiteit Twente, voorzitter adviescommissie). Prof. dr. J.C. van de Pol: “Deze onderzoeksagenda voor blockchain is uniek omdat het als uitgangspunt verantwoorde wetenschap heeft welke gericht is op het ontwerpen van een aan de samenleving dienende technologie, gebaseerd op gedeelde publieke waarden. De overkoepelende zorgen (vertrouwen, duurzaamheid, bestuur) leiden tot een breed scala aan onderzoeksvragen, die nu op de agenda gezet worden met een samenhangende visie.”

De agenda richt zich op de opkomende en impactvolle technologie blockchain waarin overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven gezamenlijk de thema’s hebben vastgesteld. Het is voor het eerst dat er in nationaal verband, en op wetenschappelijke grondslag, een dergelijke onderzoeksagenda is opgesteld.

In opdracht van het TopTeam ICT heeft de Dutch Advisory Committee on Blockchain, een adviescommissie ondersteund door NWO, een ‘360 graden scope’ opgeleverd. Alle voor de verdere ontwikkeling van blockchain relevante terreinen worden bestreken, waaronder techniek, juridische vraagstukken, economische impact en ethiek. De agenda heeft niet alleen op fundamentele maar ook op toegepaste onderzoeksvragen betrekking. Vanuit meerdere organisaties wordt invulling gegeven aan de agenda waarmee uiteindelijk enkele miljoenen euro’s beschikbaar komen voor wetenschappelijk onderzoek.

Nederlandse bijdrage aan Europese blockchain programmering

Blockchain is een jonge technologie die zich aan het begin van de technology life-cycle bevindt waardoor nog veel onderzoeksvragen beantwoord dienen te worden. Aan de hand van het document kunnen relevante partijen in Nederland, waaronder hogescholen, universiteiten en andere onderzoeksinstellingen, hun onderzoeksactiviteiten verder programmeren rondom blockchainvraagstukken. De onderzoeksagenda dient als bron van inspiratie voor een ieder die onderzoek op blockchain uitvoert, van de individuele student tot aan de programmering van overheid en (onderzoeks)organisaties.

De onderzoeksagenda kan daarnaast een belangrijk instrument zijn voor de Nederlandse bijdrage aan Europese programmering en werkprogramma’s op het gebied van blockchainonderzoek en -ontwikkeling.

Download de samenvatting van de onderzoeksagenda hier

Het document is tot stand gekomen dankzij een brede groep vertegenwoordigers van overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen, onder voorzitterschap van prof. dr. J.C. van de Pol (Universiteit Twente, voorzitter adviescommissie). De vertegenwoordigers bieden een afspiegeling van de actoren die vereist zijn voor de ontwikkeling en succesvolle implementatie van blockchaintechnologie. Opdrachtgever voor deze onderzoekagenda is het TopTeam ICT van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Over TopTeam ICT

Als Nederland ook in de toekomst maximaal wil profiteren van de door digitalisering gecreëerde mogelijkheden, zullen bedrijfsleven, overheid en wetenschap gezamenlijk ICT-kansen moeten benutten. Om dit te realiseren is vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat het  TopTeam ICT in het leven geroepen, onder het programmalabel dutch digital delta met als boegbeeld René Penning de Vries. Onder leiding van het TopTeam ICT draaien meerdere nationale innovatieprogramma’s als de KIA ICT, Commit2Data en de Dutch Blockchain Coalition. Binnen deze programma’s en initiatieven wordt gewerkt in publiek-private samenwerking met organisaties binnen de Topsectoren, Universiteiten, Kennisinstituten - zoals TNO, NWO, CWI, NLeSc-center –, meerdere ministeries, brancheorganisaties – zoals Nederland ICT, CIO Platform ICT, FME, VNO-NCW, ECP|Platform voor de InformatieSamenleving - , private organisaties en MKB-partijen. Voor meer informatie bekijk de website van dutch digital delta. Klik hier voor bron.