UTFaculteitenEEMCSNieuwsRuim 60 betrokkenen denken na over agenda Vitaal Twente

Ruim 60 betrokkenen denken na over agenda Vitaal Twente

Op donderdag 27 september organiseerde Vitaal Twente een zogenaamd partner event. Doel: met partners en overige belangstellenden, waaronder burgers, nadenken over de agenda voor Vitaal Twente na 2018.

Vitaal Twente is een initiatief van Carint Reggeland, GGD, Menzis, ROC, Roessingh Research and Development, de 14 Twentse gemeenten, Saxion, Universiteit Twente en Ziekenhuisgroep Twente. In de loop van 2017 is de samenwerking geformaliseerd door de oprichting van Stichting Vitaal Twente. En kende VWS als eerste aan Vitaal Twente de subsidie voor preventiecoalities toe.

Twente de Vitaalste regio van Nederland

Enerzijds blijft de Vitaliteit van de inwoners in Twente in vergelijking met rest van Nederland achter. De Twentse Gezondheidsverkenning van de GGD laat zien dat de gemiddelde levensverwachting lager is en Twentenaren vaker sterven aan hart- en vaatziekten, kanker, psychische stoornissen, COPD en diabetes mellitus dan gemiddeld in Nederland. Ook vergrijst Twente sneller. In 2040 zal 27,8% van de inwoners in Overijssel 65 jaar of ouder zijn. Anderzijds is er in de regio veel potentie op het gebied van zorg en technologie. Maar door versnippering wordt er onvoldoende duurzaam geacteerd. Dat gat wil Vitaal Twente overbruggen.

Duurzame implementatie van technologisch innovaties

Vitaal Twente helpt om van idee naar project en van project naar implementeerbaar product te komen en deze duurzaam te borgen. Het is van belang dat innovaties beklijven in dagelijkse praktijk. Dit gebeurt onder andere via de samenwerking met het ROC/de Twentse Zorgacademie (TZA). De TZA biedt een omgeving waarin studenten, professionals en belangstellenden kennis kunnen maken met technologische innovaties.

De agenda

Inmiddels is het aantal partners uitgebreid. Onder andere richting de eerste lijn met het aansluiten van de Federatie Eerstelijns Zorg Almelo en de KNGF. En zijn er diverse projecten ondersteund. De uitdaging om nu naar een meer programmatische aanpak te gaan waarover door ruim 60 betrokkenen tijdens het partnerevent is nagedacht.

Bron: Vitaal Twente – bericht van website Menzis