UTFaculteitenEEMCSNieuwsVanessa Evers presenteert robotproject aan EU leiders

Vanessa Evers presenteert robotproject aan EU leiders

Vandaag vindt in Estland de Tallinn Digital Summit plaats, waar de EU leiders spreken over de langetermijneffecten van de 'digitale revolutie' in Europa. Vanessa Evers heeft de zeldzame eer, als projectleider van het DE-Enigma project, om op de beurs de voortgang van haar project te tonen: een robot bestemd voor therapie voor autistische kinderen.

In de EU wonen meer dan vijf miljoen mensen die kampen met autisme. Doordat deze mensen vaak moeite hebben met verbale en non-verbale communicatie, vinden ze het moeilijk om anderen te begrijpen en met ze om te gaan. Bekend is dat autistische kinderen makkelijker communiceren met mensachtige robots, omdat ze deze beter begrijpen en ze de robots als minder bedreigend ervaren.

Binnen het DE-Enigma project ontwikkelen daarom ruim vijftig onderzoekers uit zeven landen – onder leiding van projectleider Vanessa Evers van de UT  – kunstmatige intelligentie voor de robot Zeno. De robot wordt ingezet voor trainingen die autistische kinderen helpen om emoties te herkennen en zelf te uiten. Gedurende het project wordt Zeno steeds slimmer. Ondertussen hebben tijdens het onderzoek 128 kinderen in Londen en Belgrado gewerkt met de robot. De eerste resultaten zijn erg positief. Bijna alle kinderen vertoonden vooruitgang, zoals verbetering van het vermogen om sociale relaties met andere aan te gaan en verbetering van de communicatieve eigenschappen. Het project loopt nog tot en met augustus 2019, maar heeft nu al geleid tot meer dan 25 wetenschappelijke artikelen.

Partners in DE-Enigma, dat wordt gefinancierd vanuit het Horizon 2020 programma van de EU, zijn: Universiteit Twente, Imperial College London, Universiteit Passau, het Institute of Mathematics Simion Stoilov (Roemenië), University College London, de Serbian Society of Autism, Autism Europe en IDMIND (Portugal).

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692