UTFaculteitenEEMCSNieuwsVijf wetenschappers van UT in VIVA400

Vijf wetenschappers van UT in VIVA400

Breng je stem uit vóór 31 oktober 2017

Vijf vrouwelijke wetenschappers van de Universiteit Twente zijn genomineerd voor de VIVA400. Dit is een jaarlijkse lijst met 400 succesvolle en inspirerende vrouwen van tijdschrift Viva. Alle vrouwen zijn verdeeld over acht categorieën. In de categorie Knappe Koppen zijn de volgende vier vrouwelijke UT-wetenschappers genomineerd: Kerensa Broersen, Vanessa Evers, Suzanne Hulscher, Gréanne Leeftink en Valesca Retèl.

Stemmen!

Stemmen op de UT wetenschappers kan tot 31 oktober 2017. Per categorie kun je één stem uitbrengen op de vrouw die jij het meest succesvol, gepassioneerd of inspirerend vindt. Dit kun je doen door in te loggen met je Facebook-, LinkedIn- of Viva-account. De genomineerde met de meeste stemmen belandt in de top vijf. Daaruit kiest de jury een winnaar per categorie. De winnaar, hopelijk één van onze UT-wetenschappers, wordt bekend gemaakt tijdens het VIVA400 event op 23 november.

Kies je favoriete wetenschapper en stem op haar
Stem
Stemmen kan tot 31 oktober

VIVA400

De VIVA400 is een jaarlijks terugkerende lijst van 400 inspirerende vrouwen die het afgelopen jaar zijn opgevallen. Bijvoorbeeld omdat ze hun nek uit durfden steken voor een betere wereld, een belangrijke prijs hebben gewonnen of een gat in de markt hebben ontdekt. Tot en met 31 oktober kun je een stem uitbrengen op jouw favoriete VIVA400-vrouw. Als de stemmen geteld zijn en de top-vijf per categorie bekend is, kiest de vakjury daaruit de winnaars. Op 23 november 2014 worden de winnaars bekendgemaakt tijdens het VIVA400 event in Undercurrent Amsterdam, waar ze ook de felbegeerde VIVA400-award krijgen uitgereikt.

UT-wetenschappers

Dr. Kerensa Broersen won afgelopen jaar een prestigieuze Fulbright scholarship om baanbrekend onderzoek uit te voeren naar de Ziekte van Alzheimer in de Verenigde Staten bij Nobelprijswinnaar Randy Schekman, verbonden aan de University of California - Berkeley. De belangrijke vraag die ze zichzelf dagelijks stelt, waar de tegen de 200.000 Alzheimer patiënten en hun verzorgenden in Nederland antwoord op willen, en waarmee ze ook in de Verenigde Staten aan de slag zal gaan en is: hoe ontstaat de Ziekte van Alzheimer en waarom is deze ziekte zo moeilijk te behandelen?

Vanessa Evers is professor in Human Media Interaction en ze is expert op het gebied van robots die de wereld gaan overnemen. In 2014 werd ze door maandblad Opzij uitgeroepen tot meest hippe professor van Nederland en dankzij haar bijvoorbeeld loopt robot Spencer op Schiphol. Evers ontwerpt sociale robots die ons in de toekomst gaan helpen met het inladen van de vaatwasser, bij het verzorgen van oude mensen en het doen van medische operaties.

Prof. Suzanne Hulscher is benoemd tot Simon Stevin Meester, de hoogste onderscheiding in de technische wetenschappen in Nederland. Met deze benoeming kan zij een half miljoen euro vrij aan onderzoek besteden. Zij kreeg deze prijs vanwege haar baanbrekende werk in de bodem en oeververanderingen in zandige rivieren, kusten en zeeën, die vaak uit zandgolven bestaan. Zij kreeg de prijs met name omdat zij bij haar onderzoek de samenwerking met ander universiteiten, overheid en bedrijfsleven zoekt en hierin goed de brug tussen de wetenschap en praktijk weet te slaan.

Gréanne Leeftink ontwikkelde in haar onderzoek planningsoplossingen voor ziekenhuizen waar kankerpatiënten multidisciplinaire zorg nodig hebben. Doordat ze wiskundige technieken op een slimme manier toepaste in een zorgomgeving, zijn de verschillende processen in een ziekenhuis beter op elkaar afgestemd, waardoor de afdelingen meer patiënten sneller kunnen helpen. Niet alleen verminderen deze planningsoplossingen de wachttijd voor de patiënten, ook wordt de werkdruk van de zorgprofessionals beter verdeeld over de dag, waardoor ze meer tijd hebben om zich bezig te houden met het leveren van goede zorg.

Dr. Valesca Retèl heeft samen met andere onderzoekers een subsidie van €1,5 miljoen verworven voor een omvangrijk en vooruitstrevend kankeronderzoek. Doel van het onderzoek is om nieuwe, veelbelovende geneesmiddelen als “therapie-op-maat” bij de juiste patiënten toe te passen en voor deze patiënten toegankelijk te maken. Dit wordt bereikt door het optimaal en structureel invoeren van DNA analyse van tumoren. Hiermee zou de hoogst mogelijke overleving en kwaliteit van leven kunnen worden behaald, met minder bijwerkingen voor de patiënt en minder dure behandelingen voor de maatschappij.

Noot voor de pers

Voor meer informatie of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Martine van Hillegersberg.

.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)