UTFaculteitenEEMCSNieuwsUT gaat strijd tegen kanker aan met 3d-geprinte robot

UT gaat strijd tegen kanker aan met 3d-geprinte robot

De kleinste en meest nauwkeurige 3d-geprinte biopsierobot ter wereld is deze week onthuld.

De Stormram 4, zoals de robot heet, is van plastic, 3d-geprint en wordt aangedreven door luchtdruk. Het voordeel van plastic is dat de robot in de MRI-scanner kan worden gebruikt. Het nemen van een biopsie (stukje weefsel afnemen) tijdens borstkankeronderzoek in een MRI verhoogt de nauwkeurigheid aanzienlijk. De robot won een prestigieuze prijs tijdens de Surgical Robotic Challenge op het internationale Hamlyn Symposium in London. Een van ‘s werelds belangrijkste evenementen op het gebied van roboticachirurgie.

De Stormram 4 is een impuls voor de gehele diagnostische fase van borstkanker; door de nauwkeurige naaldbediening, zo goed als realtime scanning met behulp van MRI en een enkele dunne naaldbiopsie waardoor sneller en nauwkeuriger diagnose gesteld kan worden. Medische robotica is in de nabije toekomst niet meer weg te denken in ziekenhuizen.

Stormram 4

De Stormram 4 wordt aangedreven door rechtlijnige en gebogen luchtdrukmotoren. De robot wordt met slangen van 5 meter lang buiten de MRI-scanner bestuurd. Het ontwerp is kleiner dan de vorige versie, zodat het in de smalle tunnel van de MRI-scanner past.

Biopsie

Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Door een naald in de borst te plaatsen en te navigeren naar het afwijkende weefsel (laesie), is het mogelijk een weefselsample te verkrijgen. Na ziektebeeldanalyse is een goede diagnose mogelijk; dit wordt een biopsie genoemd.

Zonder ingrijpende chirurgie

Nauwkeurige navigatie van de biopsienaald is van zeer groot belang voor het bestrijden van borstkanker en alle andere soorten kanker. Door het gebruik van speciale naalden, waarvan de tip erg warm kan worden (thermo-ablatie) of erg koud (cryo-ablatie), is het mogelijk om tumorcellen dichtbij de tip van de naald te vernietigen. Zo kan kanker behandeld worden zonder dat er ingrijpende chirurgische ingrepen voor nodig zijn.

Robotica is de oplossing

Voor het zeer nauwkeurig opsporen en visualiseren van de locatie van afwijkend weefsel bieden MRI-scanners de uitkomst. De nauwkeurigheid kan helaas niet volledig worden benut zolang de naalden met de hand bestuurd worden. Robotica is de oplossing. Niet alle robots kunnen in combinatie met MRI-scanners gebruikt worden. Robots bestaan vaak uit metaal en dit materiaal gaat niet samen met de sterke magnetische velden van MRI-scanners. Daarom maakte de UT in samenwerking met ZGT (Ziekenhuis Groep Twente) de robot volledig van plastic.

UT-wetenschappers en partners

De ontwikkeling van Stormram 4 is in handen van: Vincent Groenhuis MSc, Dr. Françoise Siepel, en Prof.dr.ir. Stefano Stramigioli van het Robotics and Mechatronics (RAM) lab van de Universiteit Twente. Daarnaast was er een nauwe samenwerking met Dr. Jeroen Veltman, radioloog bij Ziekenhuis Groep Twente (ZGT) om het ontwerp zo goed mogelijk aan te passen aan de klinische praktijk en Abe van der Werf van Machnet B.V.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)