UTFaculteitenEEMCSNieuwsEredoctoraat Universiteit Aalborg voor Joost-Pieter Katoen

Eredoctoraat Universiteit Aalborg voor Joost-Pieter Katoen

Prof. Joost-Pieter Katoen, in deeltijd verbonden aan de groep ‘Formal Methods and Tools’ van de UT, heeft van de universiteit van Aalborg (Denemarken) een eredoctoraat ontvangen.

Katoen (52) krijgt het eredoctoraat vanwege zijn ‘distinguished efforts in computer science’, meer specifiek in ‘computer-aided verification’. Hij ontwikkelt bijvoorbeeld modellen waarmee complexe systemen getest kunnen worden, nog voordat ze gebouwd en geprogrammeerd worden. Zo is het mogelijk om vooraf allerlei scenario’s door te rekenen; dit helpt bij het ontwerp van robuuste soft- en hardware voor complexe toepassingen.

Joost-Pieter Katoen is hoogleraar aan de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH) in Aken. Daarnaast heeft hij een deeltijdaanstelling in de groep ‘Formal Methods and Tools’ (FMT) van de UT (instituut CTIT). Hij studeerde aan de Universiteit Twente en promoveerde daar in 1996. Sinds december 2004 werkt hij in Aken. Daarvóór werkte hij full-time in de FMT-groep. Ook was hij onder meer postdoc aan de Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg.

Katoen is lid van de Academia Europaea. RWTH benoemde hem in 2013 tot universiteitshoogleraar – ‘distinguished professor’.

Eredoctor Joost-Pieter Katoen met EWI-decaan Peter Apers en oud-rector Ed Brinksma

De universiteit van Aalborg werkt op verschillende fronten samen met de UT. Zo is het onderwijsmodel van Aalborg inspiratiebron geweest voor vernieuwing van het UT-onderwijs. Beide universiteiten maken deel uit van het European Consortium of Innovative Universities (ECIU).

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692