UTFaculteitenEEMCSNieuwsBest Paper Award gewonnen op de IEEE Aerospace Conference in Big Sky, Montana, USA

De IEEE Aerospace conference is de grootste conferentie op het gebied van de lucht- en ruimtevaarttechniek in de wereld. Meer dan 800 deelnemers uit wetenschap en industrie komen jaarlijks samen in het pittoreske Big Sky in Montana, USA. In deze zesdaagse conferentie worden meer dan 450 papers gepresenteerd.

Dit jaar heeft een team van de TE groep van de Universiteit Twente, in samenwerking met ASTRON, de prestigieuze Best Paper Award gewonnen. Het winnende paper, Frequency Smearing in Full 3D Interferometry, gaat over radioastronomie. De toepassing van 3D interferometrie is een ruimtevarende radio telescoop, die bestaat uit een zwerm van kleine satellieten met eenvoudige antennes.

In traditionele 2D beeldvorming met een radio interferometrie telescoop, de afbeelding van de hemel wordt uitgesmeerd als deze is gevormd door een radio observatie met een brede frequentie band. Het ziet er dan een beetje uit alsof een nat schilderij in een centrifuge wordt rond gedraaid; alle sterren en formaties worden vanaf het midden naar buiten toe uitgesmeerd. Daarom worden 2D observaties altijd smal-bandig uitgevoerd, om deze ‘frequency smearing’ te voorkomen. In het paper wordt echter aangetoond, dat wanneer men in een 3D modus werkt, de resulterende afbeelding van de hemel helemaal niet uitsmeert.

Een grotere bandbreedte bekent dat het totale interessante frequentie bereik in minder kanalen hoeft te worden opgesplitst. En minder kanalen betekent minder data om naar de Aarde te sturen. Dit is belangrijk, omdat zulke kleine satellieten maar een beperkte snelheid kunnen bereiken in hun data link naar de aarde. Echter, een consequentie van een grotere bandbreedte is dat de telescoop minder gevoelig wordt voor zwakke signalen, vanwege bandbreedte decorrelatie. Een methode is daarom ontwikkeld voor het maken van een trade-off,  waarin de gevoeligheid van de telescoop wordt afgewogen tegen de bandbreedte.

Simulatie resultaten worden gepresenteerd, waarbij het Orbiting Low-Frequency Antennas for Radio Astronomy (OLFAR) concept wordt gebruikt als case study.

Het paper is geschreven door Pieter van Vugt (University of Twente/TE), Stefan Wijnholds (ASTRON), Arjan Meijerink (University of Twente/TE) en Mark Bentum (ASTRON & University of Twente/TE).

Dit was de eerste keer dat een team uit Europa de best paper award gewonnen heeft, en de tweede keer op rij dat de best paper award gewonnen werd door een paper uit de Radio Astronomy and Radio Science sessie, die door Mark Bentum wordt georganiseerd.

In de foto zie je het certificaat, de felicitaties door de organisatie (van links naar rechts: Pieter van Vugt, Mark Bentum en Bob Minnichelli van de Aerospace Company), en een mooie impressie van de locatie van de conferentie.