UTFaculteitenEEMCSNieuwsNelly Litvak in de finale voor russische prijs

Nelly Litvak in de finale voor russische prijs

UT wiskundige dr. Nelly Litvak heeft een boek geschreven over wiskundige toepassingen.

Het boek is samen met drie andere titels genomineerd voor de prestigieuze Russische “Enlightener”- prijs voor populairwetenschappelijke publicaties.

In Rusland is de wetenschappelijke traditie nog altijd springlevend en jaarlijks worden hier vele indrukwekkende boeken over populairwetenschappelijke onderwerpen geschreven, onder andere over onderwerpen uit de wiskunde. Litvak is erg blij met de erkenning en zegt: “Het is een geweldige eer om voor deze prijs genomineerd te zijn.”

De auteur legt uit: “Dit boek is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over wiskundige toepassingen voor digitale technologieën. Het boek behandelt vele onderwerpen waaronder het maken van roosters, coderingstheorie, de stabiliteit van het internet, load-balancing van webservers, probabilistische tellers, cryptografie en online veilingen voor advertenties bij zoekmachines zoals Google. Ik ben Russisch en ik heb het boek in mijn moedertaal, het Russisch, geschreven. Ik ben heel erg dankbaar voor het enthousiasme, de hulp en het advies van mijn collega’s op de Toegepaste Wiskunde afdeling op de UT.”

Facebook groep

Toen Litvak in Rusland openbare lezingen gaf over haar nieuwe boek, viel het haar op dat wiskundeonderwijs voor velen een emotioneel en vaak pijnlijk onderwerp is. De titel van het boek is: Wie heeft wiskunde nodig? Mensen komen vaak naar haar lezingen met vragen als: "Waarom moet ik weten wat een logaritme is? Wanneer zal ik dit ooit nodig hebben? Wat moet ik doen als mijn kind wiskunde gewoon niet begrijpt?” De schrijfster is een Russische Facebook groep begonnen om volwassenen te helpen leren wiskunde te waarderen, waarbij ze mensen zonder wiskundeknobbel eenvoudige wiskunde leert (zoals trigonometrie en logaritmes) en uitlegt hoe deze dingen verband houden met ons dagelijks leven. In de eerste vier maanden groeide de groep uit tot 3200 leden en nieuwe leden melden zich dagelijks.

Nelly Litvak

Nelly Litvak is universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente en parttime hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. In de afgelopen jaren heeft zij gewerkt aan het ontwikkelen van algoritmes voor complexe netwerken en in het bijzonder algoritmen voor de rangschikking van knooppunten zoals bijvoorbeeld Google PageRank, een efficiënte manier van netwerkstructuren ontdekken en de analyse van correlaties binnen netwerken. Litvak heeft diverse subsidies ontvangen, waaronder de Stieltjesprijs voor het beste proefschrift, een NWO Meervoud-subsidie en de Google Faculty Research Award. In haar vrije tijd is Litvak een succesvolle auteur van non-fictie en populairwetenschappelijke publicaties.

Meer informatie

Litvak, Andrei Raigorodsky. Wie heeft wiskunde nodig? Een duidelijk boek over hoe de digitale wereld werkt", Mann Ivanov Ferber Publishers, 2017.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)