UTFaculteitenEEMCSNieuwsHalf miljoen voor Mariëlle Stoelinga en Tiedo Tinga

Half miljoen voor Mariëlle Stoelinga en Tiedo Tinga Grip op faaloorzaken op het spoor en voorspellend onderhoud in staalindustrie

UT-onderzoekers Mariëlle Stoelinga en Tiedo Tinga ontvangen beiden ongeveer een half miljoen euro van technologiestichting STW. Hun onderzoeksvoorstellen gerelateerd aan smart industry werden recent gehonoreerd.

STW honoreerde in totaal zes onderzoeksvoorstellen van projecten die zich richten op ‘het realiseren van ongekend slimme industriële processen’.

Faaloorzaken op het spoor

Mariëlle Stoelinga, onderzoeker bij de vakgroep Formal Methods and Tools (faculteit EWI), krijgt 448.000 euro voor het project Sequoia: Smart maintenance optimization via big data & fault tree analysis. Ze gaat met big data proberen het onderhoud van spoorwegen te optimaliseren. Zo kan het aantal vertragingen worden teruggebracht.
Stoelinga wil met het project meer grip krijgen op zogenaamde faaloorzaken van spoorelementen. “Die faaloorzaken kunnen optreden door verschillende factoren, zoals zware vrachttreinen, extra belasting doordat treinen versnellen en afremmen of temperatuurverschillen. Er is veel data beschikbaar hierover, onder andere verzameld door ProRail. Met deze big data kunnen we de situatie op het spoor verbeteren.”
Stoelinga werkt in het project samen met de UT-vakgroep Database (Djoerd Hiemstra). Ook prof. Joost-Pieter Katoen, hoogleraar aan de universiteit van Aachen en in Twente, is betrokken.

Voorspellend onderhoud

UT-hoogleraar Tiedo Tinga houdt zich bezig met het voorspellen van onderhoud (Dynamic Based Maintenance). Hij richt zich in het met 510.000 euro gehonoreerde STW-project SUPREME - Smart Sensoring and Predictive Maintenance in Steel Manufacturing op slimme sensoren en voorspellend onderhoud in de staalindustrie.

Over STW – Smart Industry

Het programma Smart Industry van technologiestichting STW gaat een nieuwe fase in, nu zes onderzoeksvoorstellen zijn gehonoreerd. De onderzoeken sluiten aan bij de topsectoren HTSM (roadmap Smart Industry), ICT (Commit2Data-community) en Creatieve Industrie (CLICK.NL). Het totale budget van Smart Industry bedraagt ruim 3,6 miljoen euro.