UTFaculteitenEEMCSNieuwsInternet weer overzichtelijk dankzij start-up UT
dot.world

Internet weer overzichtelijk dankzij start-up UT

In twee decennia is het internet uitgegroeid tot een chaotische verzameling van miljarden webpagina’s. Het filteren van deze informatie is voor bedrijven, organisaties en de samenleving van levensbelang geworden.

De Nederlandse start-up DOT.world, afkomstig van de Universiteit Twente en Kennispark Twente – die vandaag is gelanceerd – brengt publiek, experts en organisaties per onderwerp bijeen en helpt de spelden in de hooiberg te vinden.
Met behulp van DOT.world kunnen communities en organisaties in enkele klikken een eigen platform aanmaken, dat experts en de ‘crowd’ op een specifiek onderwerp met elkaar in contact brengt. De DOT.world-platformen combineren the best of all worlds: een combinatie van curatie (gelijkend aan dat van Reddit), een sterke visuele weergave (zoals Pinterest) en crowd-sourcing (zoals gebruikt op Wikipedia).

Het idee voor DOT.world is voortgekomen uit “de frustratie over het gebrek aan goed gecureerde informatie op het internet”, aldus oprichter Wim Korevaar. “Ondanks dat er een grote hoeveelheid aan waardevolle informatie te vinden is op het internet, is er ook veel ruis. We willen experts op diverse onderwerpen in staat stellen om zich te verenigen en gestructureerde community-platformen op te bouwen. Zo wordt informatie georganiseerd en gerangschikt en wordt het beste op specifieke onderwerpen snel vindbaar.”

Zikavirus platform

Al voor de officiële lancering zijn er dertig DOT.world platformen geregistreerd op onderwerpen variërend van start-ups tot management consulting en op expert topics als voedselzekerheid en het Zikavirus.

De platformen zijn gebaseerd op het wisdom of the crowd-principe. “Als je precies weet waarnaar je op zoek bent, gebruik je een zoekmachine. Als je up-to-date wilt blijven over wat je vrienden doen, dan is een sociaal netwerk perfect,” aldus Korevaar. “Maar als je zoekt naar een platform om samen met experts en de ‘crowd’ het beste op een specifiek onderwerp te vinden, te organiseren en te bediscussiëren, dan zijn de DOT.world-platformen de perfecte manier om je te helpen het kaf van het koren te scheiden.”

Gratis registreren

Op de DOT.world platformen kan iedereen content delen. De artikelen, afbeeldingen of video’s kunnen omhoog of omlaag worden gestemd, waarmee zichtbaar wordt wat – per dag, per week of aller tijden – het populairst is. Dankzij de onderverdeling in onderwerpen kan de gebruiker precies die informatie filteren die voor hem het interessantst is.

Gebruikers kunnen gemakkelijk een platform registreren. Er zijn twee smaken van de zogenaamde structured community-platformen. De gratis versies zijn voorzien van een DOT.world-logo en zijn volledig toegankelijk voor het grote publiek. De andere optie is speciaal voor grote organisaties en bedrijven, waarbij er meer mogelijkheden zijn voor aanpassingen en branding.

Over DOT.world

DOT.world is een Nederlandse start-up. DOT.world faciliteert gestructureerde, onderwerp-specifieke platformen voor online communities en organisaties. Het bedrijf wordt ondersteund door de Universiteit Twente en Kennispark Twente, en heeft meer dan een miljoen euro opgehaald, onder andere van een groep private investeerders. Doel voor de komende periode is zoveel mogelijk platformen te faciliteren en zo wereldwijd mensen te helpen met het delen, cureren en bediscussiëren van de meest relevante informatie, op elk onderwerp.

Voor meer informatie en een overzicht van de platformen, zie http://DOT.world.