UTFaculteitenEEMCSNieuwsPartnerschool, door samenwerking inspirerend onderwijs

Partnerschool, door samenwerking inspirerend onderwijs Pre university programma van de UT start met partnerscholen

Maar liefst 15 scholen hebben zich als ‘partnerschool’ aangemeld voor het nieuwe Pre University programma (Pre-U), voorheen Twente Academy, van de Universiteit Twente. Door de ondertekening van een overeenkomst als partnerschool biedt de UT een volledig programma aan vwo-leerlingen die extra uitdaging willen. Hiermee worden de talentvolle leerlingen goed voorbereid op succesvol studeren in het Hoger Onderwijs. Voor scholen is het interessant dat de UT de W van vwo helpt in te vullen. Hanadie Leusink, projectleider van Pre-U: “Het programma is een co-creatie van UT-experts en docenten van het VO. Hierdoor kunnen de leerlingen aan de slag met een zeer inspirerend programma.”

Bataafs lyceum eerste partnerschool van de UT

De eerste overeenkomst als partnerschool werd gesloten met het Bataafs Lyceum in Hengelo. De directie van het Bataafs Lyceum ontving ter gelegenheid van de ondertekening een bord voor aan de schoolmuur met ‘partnerschool Universiteit Twente’. Deze school heeft zich als eerste verzekerd van maximaal 60 plekken voor de Masterclasses en deelname aan het nieuwe honoursprogramma. Teamleider Joanne Duijvestijn van het Bataafs Lyceum: “Wij zijn blij met ons predikaat als partnerschool omdat we het als school belangrijk vinden dat leerlingen met interesse en talent de mogelijkheid krijgen zich alvast te verdiepen in de academische wereld.”

Masterclasses

Het Pre-U programma van de UT kent al een aantal jaren een doorlopende lijn van masterclasses (mc’s) voor talentvolle leerlingen. Het gaat hier om lessenseries op allerlei onderzoeksgebieden van de UT: ‘Hacken’, ‘Tumoren kun je horen’, ‘Robotica’, ‘Kosmische straling’, ‘Psychologie’ zijn enkele voorbeelden. Binnen het aangeboden programma zijn drie soorten masterclasses te onderscheiden: (1) masterclasses voor 2-3 VWO leerlingen, (2) masterclasses voor 4 VWO leerlingen, (3) masterclasses voor 5-6 VWO leerlingen. De masterclasses zijn voor leerlingen die een uitdaging zoeken naast het reguliere vwo onderwijs.

Nieuwe honoursprogramma: Academische Vorming

Het honoursprogramma is nieuw en bedoeld als verbredingsprogramma voor excellente leerlingen (met hoge cijfers op de schoolvakken en een goede motivatie) van 5/6 VWO. Het programma duurt anderhalf jaar en bestaat uit vijf verschillende blokken: twee blokken zijn inhoudelijke masterclasses, drie blokken betreffen deelmodules academische vaardigheden en als afsluiting begeleiding door een UT-student bij de uitvoering van het profielwerkstuk.

Netwerk op het gebied van talentontwikkeling

Vanaf schooljaar 2016-2017 is het mogelijk om Pre-U partnerschool te worden. Het Pre-U programma past goed in het bestaande samenwerkingsnetwerk voor talentontwikkeling en docentprofessionalisering van middelbare scholen, UT, Saxion, AKI en Windesheim voor de grote regio Oost-Nederland.

Deelnemende UT-Partnerscholen

Deelnemende partnerscholen op dit moment zijn: Bataafs Lyceum Hengelo, Carmelcollege Salland, Bonhoeffer College, locatie v.d. Waalslaan, Het Assink Lyceum, Sg. de Waerdenborch, Sg. Canisius Almelo, Het Erasmus Almelo, Het Stedelijk Lyceum, locatie Kottenpark, Het Noordik Almelo, Lyceum de Grundel Hengelo, Sg. Marianum Groenlo, Pius X College Almelo, Twents Carmelcollege Oldenzaal, Twickel College Hengelo en het Ulenhofcollege Doetinchem.

Meer informatie

Voor meer informatie over partnerscholen neem contact op met Hanadie Leusink, projectleider masterclasses en honourprogramma van de Pre-U.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)