UTFaculteitenEEMCSNieuwsMeet & greet met Bussemaker op Hannover Messe
Minister Bussemaker naar Hannover Messe

Meet & greet met Bussemaker op Hannover Messe 300 Twentse scholieren beleven inspiratie-dag

Op maandag 25 april beleven ruim 330 scholieren uit Twente een onvergetelijke inspiratie dag op de Hannover Messe, de grootste industriële beurs ter wereld. De UT organiseert in samenwerking met Saxion, High Tech NL, Twente Branding en verschillende regionale partners een uniek programma voor leerlingen van 5/6 VWO en 4/5 HAVO. Pieter Boerman, directeur Pre-University, University of Twente: “Heel bijzonder is dat we voor de scholieren een meet & greet met minister van OCW Jet Bussemaker konden regelen. Zij gaat met de leerlingen in gesprek over studiekeuzes en het belang van technologie en innoveren voor de samenleving.”

Meet & greets

Minister van OCW Jet Bussemaker gaat in het begin van de middag in gesprek met de leerlingen over studiekeuzes en het belang van technologie en innovatie voor de samenleving. Aan het eind van de middag verzorgen prof.dr.ing. Guus Rijnders (hoogleraar Anorganische Materiaalkunde UT en wetenschappelijk directeur MESA+), prof.dr. Erwin Hans (hoogleraar UT Operations Management in de Gezondheidszorg) en Cas Damen (dr.ir. professor NanoPhysicsInterface van Saxion Hogeschool) een interactieve wetenschapsquiz.

Beursbezoek en James Bond opdracht

De leerlingen gaan in kleine groepjes aan de slag met een opdracht die geïnspireerd is de werkwijze van James Bond. James Bond heeft Q om zijn missies te volbrengen. JB begrijpt dat de technologie ons kan vernietigen en bevrijden. De leerlingen gaan dan ook aan de slag en op zoek naar twee aansprekende innovaties, beschrijven deze en creëren zelf een nieuw product door deze innovaties met elkaar te verbinden. De groep met de mooiste / beste oplossing kan een mooie prijs in de wacht slepen.

Twente op de Hannover Messe

Twente is op de Hannover Messe aanwezig binnen de stand van Hightech Holland in hal twee. Onder andere TNO, 3TU en Center of Expertise presenteren zich hier. Ook het Solar Team Twente van Saxion en de Universiteit Twente toont hier het ontwerp van de nieuwe zonnewagen (via Twente Branding). Robotonderzoeker Douwe Dresscher van de UT presenteert zijn inspectierobot voor dijken in het 3TU.HTS-gedeelte van het High Tech paviljoen. Minister Bussemaker brengt ook Dresscher een bezoek in de ochtend.

Einde van het programma

Na het bezoek aan de innovatieve bedrijven en inleveren van de opdracht vertrekken de bussen terug naar Twente. Boerman: “We hopen dat de leerlingen genieten van dit interactieve programma met ’s werelds beste High Tech bedrijven en het gesprek met de minister.”

De aanmelding is gesloten

Pieter Boerman: “We hebben de inschrijving gesloten aangezien de zeven gereserveerde bussen nu vol zitten. Ruim 330 leerlingen hebben zich aangemeld. Er zijn in deze regio twintig scholen aangeschreven. We zijn verheugd over het enthousiasme voor dit unieke bezoek.”

Meer informatie

De Hannover Messe is één van de grootste industriebeurzen. Er staan ongeveer zesduizend exposanten en er komen ruim 200.000 bezoekers. Het bezoek van de leerlingen aan de Hannover Messe wordt georganiseerd door de Universiteit Twente, Saxion, Science GuideTwente.com, Techniekpact Twente, TechYourFuture in samenwerking met FME, werkgeversorganisatie Groot-Metaal en Topsector High Tech Systems & Materials (HTSM) en Twente Branding. Zie voor meer informatie en deelname: www.utwente.nl/hannover-messe-challenge.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)