UTFaculteitenEEMCSNieuwsTweede prijs Thomas Neele bij Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs

Tweede prijs Thomas Neele bij Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs

Op 28 november ontvangt Thomas Neele (Universiteit Twente) een tweede prijs van 1.000 Euro voor zijn afstudeerscriptie tijdens de prijsuitreiking van de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde 2016 bij de KHMW te Haarlem.

Modelchecking

In zijn afstudeerscriptie GPU Implementation of Partial-Order Reduction laat Thomas zien hoe een modelcheckingtool op een grafische processor (GPU) kan worden versneld en verbeterd. Zo wordt het mogelijk om software beter en sneller te testen.

Model checking helpt te garanderen dat kritieke software in bijvoorbeeld een MRI-scanner of een zelfrijdende auto geen fouten (bugs) bevat. Om software goed en volledig te checken moeten deze modelcheckingprogramma’s heel snel miljoenen analyses en berekeningen kunnen uitvoeren.

Thomas deed zijn afstudeeronderzoek bij de Technische Universiteit Eindhoven. Hij zocht naar een techniek die softwareprogramma’s snel én efficiënt kon testen. Hiervoor combineerde hij GPU’s (graphical processing unit/videokaart), die veel rekenkracht maar weinig geheugen hebben, met partial- orderreductie. Op basis van deze theorie kon hij het geheugengebruik van de snelle GPU-tool aanzienlijk beperken en zo de praktische toepasbaarheid verhogen.

In de literatuur worden meerdere varianten van partial-orderreductie beschreven. Thomas was de eerste die GPU met partial-orderreductie toepaste op model checking. Hij paste drie varianten toe in een GPU-tool van de TU Eindhoven en vergeleek vervolgens de prestaties. Daarnaast wist hij de GPU-tool elf keer sneller te maken. Voor de door hem ontworpen algoritmes voor GPU stelde hij tevens een correctheidbewijs op. De jury is onder de indruk van zijn onderzoekprestaties en de kwaliteit van zijn goed leesbare scriptie.

Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs

De Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde 2016 (5.000 Euro) gaat naar Yfke Dulek (Universiteit van Amsterdam) voor haar scriptie Quantum homomorphic encryption for polynomial-sized circuits. Ze ontwikkelde een bijzondere encryptiemethode, waarmee derden in de toekomst berekeningen op versleutelde kwantumdata kunnen uitvoeren zonder deze data te hoeven decoderen. De andere tweede prijs is voor Roel Jacobs (TU Eindhoven) voor zijn scriptie Constructing Maps by Clustering Trajectories. Het Ngi-NGN bestaat sinds 1959 en is de Nederlandse beroepsvereniging van en voor Informatieprofessionals

De Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs wordt op 28 november uitgereikt door Maarten Emons, bestuurslid Ngi-NGN Platform voor IT-professionals. De jurering was in handen van de KHMW te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)