UTFaculteitenEEMCSNieuwsJong Talent Aanmoedigingsprijzen voor acht propedeusestudenten van Universiteit Twente

Op 28 november ontvangen acht studenten in exacte en technische vakken van de Universiteit Twente een Jong Talent Aanmoedigingsprijs van 500 euro bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem.

De gelukkige winnaars zijn: Maike de Jongh (Wiskunde en technische wiskunde), Frank Somhorst (Natuurkunde en technische natuurkunde), Jan-Jaap Korpershoek (Informatica en technische informatica), Naomi Hulst (Biomedische technologie), Sangitha Harmsen (Advanced Technology), Leon Smook (Chemische technologie), Jan Siemen Smink (Werktuigbouwkunde en materiaalkunde) en Thijs Lieverse (Civiele en maritieme techniek). Zij zijn de beste propedeusestudenten van hun studierichting op hun universiteit en behaalden het hoogste cijfergemiddelde van hun jaar.

Op 28 november ontvangen in totaal 55 jonge talenten in de exacte en technische wetenschappen een aanmoedigingsprijs in Haarlem. Het gemiddelde cijfer dat zij behaalden was een 9,25. Circa 25 procent van de winnaars is vrouw en dat is beduidend hoger dan in voorgaande jaren. De jury hoopt dat deze lang gewenste trend zich zal doorzetten. Verder valt op dat veel winnaars in hun eerste jaar meer dan de verplichte 60 studiepunten behaalden doordat ze meer vakken volgden (bijvoorbeeld via honoursprogramma of twee studies).

Dit jaar voor het eerst worden ook Jong Talent Aanmoedigingsprijzen uitgereikt voor studenten in de farmacie of (bio)farmaceutische wetenschappen (gesponsord door de KNMP) en in de geneeskunde (gesponsord door Artsenfederatie KNMG).

De aanmoedigingsprijzen voor 2016 zijn beschikbaar gesteld door: ORTEC, Stichting Physica, Shell Global Solutions International, Ngi-NGN Platform voor IT-professionals, NWO-Chemische Wetenschappen, Philips, Stichting Kennispark Twente, Koninklijke Van Wijhe Verf B.V., Océ, Havenbedrijf Amsterdam N.V., Fokker Technologies, KNMP en KNMG.

Daarnaast worden dit jaar dertien afstudeerprijzen (van 3.000 tot 5.000 Euro) voor Jong Talent uitgereikt. Belangrijke criteria voor de afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)