UTFaculteitenEEMCSNieuwsVR en drones bij TechTripFestival

VR en drones bij TechTripFestival

Wat hebben opera en virtual reality met elkaar gemeen? Kun je theatervoorstellingen maken met innovatieve techniek, zonder aan de kracht van de traditie voorbij te gaan?

De Universiteit Twente onderzoekt dit samen met de Nederlandse Reisopera en Het Geluid Maastricht in het tweedaagse Reisopera TechTripFestival (RTTF) in Enschede, dat plaatsvindt op 30 november en 1 december.

Tijdens het festival vragen bezoekers en organisatie zich af wat de invloed van nieuwe media zoals virtual reality en drones is op de samenleving. En vooral: hoe zijn deze technieken van invloed op theatrale maakprocessen? Zo is het in de toekomst denkbaar dat theatermakers en publiek niet meer samenkomen bij voorstellingen. Beeldschermen en autotune winnen terrein.

Workshops Pre-U

Studenten van het pre-university programma Pre-U van de Universiteit Twente verzorgen tijdens het TechTripFestival vijf verschillende workshops voor scholieren van 16 en 17 jaar. Tijdens de workshops kunnen leerlingen met hun mobiele telefoon meespelen in een echt orkest, meepraten over de rol van technologie in hun eigen leven en leren vliegen met drones op operamuziek. Ook organiseren kunst- en techniekstudenten een hackathon.

De workshops:

• Smartphone Orchestra (componeren voor een groot orkest met je smartphone, bekend van Lowlands)
  • Drones (leer vliegen met kleine drones met choreografie op operamuziek)
  • Wiskunde zet de toon (de wis- en natuurkunde achter muziek)
  • Maak je eigen app (programmeren, vul een complete operazaal met orkest en publiek)
  • Fysiologie (onderzoek van leerlingen)

Pre-U nodigt alle 16- en 17-jarigen in Overijssel uit om mee te doen. Meer info en inschrijven op de website van Pre-U.

Diederik Jekel

Tijdens het TechTripFestival geeft wetenschapsjournalist en UT-alumnus Diederik Jekel een lezing over de toekomst van kunst en wetenschap. In het ‘generatiegesprek’ praten operaregisseur Sjaron Minailo, VPRO-programmamaker Nicolaas Veul en operacomponist Michel van der Aa over cultuurbeleving van verschillende generaties. Ook kunnen alle bezoekers van het festival meespelen in het Smartphone Orchestra.

Het festival bevat verder twee interactieve muziektheatervoorstellingen met VR en drones, een 36-uurs hackathon voor techniek- en kunststudenten, lezingen en concerten.

Meer info

De allereerste editie van het TechTripFestival vindt plaats op 30 november en 1 december in de binnenstad van Enschede. Op 30 november (10.00 uur) opent de Enschedese burgemeester Onno van Veldhuizen het festival samen met een groep scholieren in de foyer van het Muziekcentrum Enschede.
Toegangskaarten zijn te koop via www.wilminktheater.nl en info over het festival is te vinden op www.techtripfestival.nl.

Vrijkaarten voor UT’ers

Pre-U biedt UT-studenten en -medewerkers vrijkaarten aan voor de voorstelling Les nuits d’été (woensdagavond 30 november of donderdagavond 1 december), om 20.30 uur in het Muziekcentrum Enschede. Voor vrijkaarten (max. 2 p.p.) kan je mailen naar project@reisopera.nl