UTFaculteitenEEMCSAgendaVan Torentje naar Torentje
Ferry Mingelen

Van Torentje naar Torentje Lijsttrekkers naar Twente

De politieke top van Nederland komt twee weken voor de verkiezingen naar Enschede. De Twentsche Courant Tubantia en Universiteit Twente ontvangen in de periode van 27 februari tot en met 13 maart dagelijks één van de lijsttrekkers. De kopstukken van alle uitgenodigde partijen in de Tweede Kamer hebben hun komst al toegezegd.

Format

In de periode tot en met maandag 13 maart 2017 komt dagelijks één politicus naar het Amphitheater in de Vrijhof. Twee interviewers ondervragen de lijsttrekker. Voorafgaande aan elk lijsttrekkersbezoek is er in het Amphitheater een mini-masterclass, waar het publiek (maximaal 200 bezoekers per aflevering) informatie krijgt over de hoofdgast van de dag en actuele ontwikkelingen rond de verkiezingen van 15 maart. Deze ‘opwarmronde’ duurt ongeveer een half uur. Vrijwel alle debatten spelen zich af rond lunchtijd. Dat is gedaan om ook zoveel mogelijk studenten te trekken.  Publiek krijgt ruim de kans om via microfoons op de tribune vragen af te vuren op de politici.

Programma

Premier Mark Rutte opent maandag 27 februari de politieke debatserie. Als lijsttrekker van de VVD is Rutte ’s middag om twaalf uur de eerste gast in het Amphitheater op de campus van de Universiteit Twente, waar Tubantia en de universiteit tot aan de verkiezingen dagelijks een van de politieke kopstukken ontvangen.De voorlopige volgorde van de serie ziet er als volgt uit : 27 februari Mark Rutte (VVD), 28 februari Jesse Klaver (GroenLinks),  1 maart ’s ochtends Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en ’s middags Lodewijk Asscher (PvdA), 2 maart Alexander Pechtold (D66), 3 maart Henk Krol (50plus), 6 maart Jan Roos (VNL), 7 maart Sybrand Van Haersma Buma (CDA), 8 maart Emile Roemer (SP), 9 maart Kees van der Staaij (SGP), 10 maart Tunahan Kuzu (Denk) en 13 maart Marianne Thieme (Partij voor de Dieren). Ook de komst van Geert Wilders (PVV) is door zijn partij toegezegd, maar er is nog geen datum bekend waarop de streng beveiligde politicus in Enschede zijn opwachting maakt.

Van Torentje naar Torentje
Naar de special