UTFaculteitenETNieuwsSchaatsen uit het vet dit weekend door vorst en UT-vinding

Schaatsen uit het vet dit weekend door vorst en UT-vinding

Aankomend weekend is er winters weer op komst en de meeste Nederlanders kijken er als echte schaatsliefhebbers naar uit. Door de opwarming van de aarde is er steeds minder ijsplezier en kan er minder geschaatst worden. De Universiteit Twente helpt de natuur een beetje met hun systeem van schuimbeton onder het ijs, zodat bij matige vorst de kou beter wordt vastgehouden.

Vanuit de UT-vakgroep Thermal Engineering bij de faculteit Engineering Technology verrichten onderzoekers en studenten onder leiding van professor Gerrit Brem o.a. onderzoek naar ‘ijsbehoud’ om te kunnen schaatsen. Door het aanbrengen van een isolatielaag onder het ijs wordt voorkomen dat grondwarmte de ijsvorming om te kunnen schaatsen verhinderd.

prof.dr.ir. Gerrit Brem

We verrichten onder andere onderzoek naar ‘ijsbehoud’ om te kunnen schaatsen.

prof.dr.ir. Gerrit Brem

De wetenschappers bedachten een systeem bestaande uit schuimbeton om de ondergrond van de ijsbaan koud te houden. MSc-student Michael Hop verrichtte diverse veldtesten op de Campus van de Universiteit Twente. Hij ontwikkelde onder andere een rekenmodel om de dikte van de verschillende lagen te bereken. De dikte van de toplaag van het asfalt en daaronder de afmeting van het schuimbeton.

Er is tevens onderzoek gedaan naar het sproeien van de baan. Het water wordt laagje voor laagje aangebracht door rondrijdende karretjes. Daarbij werd gekeken naar een goede verdeling van het water over de baan en de keuze van nozzles voor een optimale druppelgrootte.

Het ontwerp is geplaatst bij de ijsbaanvereniging Winterswijk (WIJV) en daar verder gebouwd, geoptimaliseerd en geïmplementeerd.

De resultaten laten zien dat in 1 nacht met lichte vorst al ijs beschikbaar is waarop geschaatst kan worden. Kenners zeggen dat de gecreëerde ijsvloer van kunstijsbaankwaliteit is.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)