UTFaculteitenETNieuwsDrie individuele Marie Cure Fellowships voor de UT

Drie individuele Marie Cure Fellowships voor de UT

De doelstelling van de MSCA IF (Marie Curie Individual/European Fellowship) is excellente onderzoekers naar Europa halen door hen een beurs te geven op basis van kansen om nieuwe kennis te verwerven en over te dragen. Dit jaar is de Universiteit Twente erin geslaagd drie Madam Curie fellowships te verwerven. De beurzen werden toegekend aan: Anamarija Knezevic (Ruđer Bošković Institute), Jamal Seyyed Monfared Zanjani (UT) en Chaofa Zhao (École Centrale de Nantes).

Anamarija Knezevic

"Levende systemen zijn voortdurend in beweging, vanaf de kleinste levende eenheden: de cellen. Cellen migreren, delen zich en transformeren. Deze essentiële bewegingen worden ondersteund door een verfijnd en zeer efficiënt supramoleculair systeem: het cellulaire cytoskelet. Deze dynamische moleculaire architecturen ondersteunen niet alleen de vorm van de cel en zijn mechanische weerstand tegen vervorming, maar zorgen ook voor mechanische stimulering van de transformatie van de cel. Daarentegen zijn de meeste artificiële supramoleculaire systemen statisch. Hetzelfde geldt voor de meest gebruikte celmembraanmodellen, de 'vesicles'. Het idee achter het MSCA-project is ontwikkeling van een artificieel cytoskelet gebaseerd op dynamische organische moleculen die in water buisvormige supramoleculaire architecturen vormen. Dit maakt het mogelijk om de vorm van vesicles te regelen en te stabiliseren en ze te transformeren tot dynamische, responsieve systemen. Dit werpt licht op hoe moleculaire krachten op het micro- en macroniveau kunnen worden verstrekt. Meer in het algemeen laat ik het potentieel zien van moleculaire zelf-assemblage om nuttige mechanische krachten in vloeistoffen te generen."

Tibor Kudenac (TNW): "Anamarija is een zeer getalenteerd organisch chemicus met een schat aan ideeën op het gebied van de moleculaire wetenschappen en zachte materie. De Marie Curie fellowship stelt haar in de gelegenheid om haar innovatieve ideeën te ontwikkelen met ondersteuning van de bestaande expertise en infrastructuur bij de UT."

Jamal Zanjani

"Mijn project heet Print2fly en is gericht op de ontwikkeling van een futuristische productietechniek voor composieten op basis van additive manufacturing (AM). Bij de productie van composieten ligt de nadruk steeds meer op thermoplastische composieten en additive manufacturing. Maar de bestaande technieken voor thermoplastische additive manufacturing zijn niet geschikt voor de productie van onderdelen waarbij betrouwbaarheid een vereiste is. Deze producten worden gekenmerkt door een matige mechanische prestatie en ernstige beperkingen bij de verwerking van technische thermoplastics. Het doel van Print2fly is de ontwikkeling van een nieuwe strategie voor additive manufacturing voor de productie van 'near-net-shape', grootschalige, high-performance, duurzame en eenvoudig recyclebare thermoplastische composieten."

Remko Akkerman (ET): "Toekomstige geoptimaliseerde structuren gebruiken precies de juiste hoeveelheid van de juiste materialen op de juiste plaats en met de juiste oriëntatie (metaal, polymeer, ceramiek, composiet, …). De interfaces tussen deze verschillende materialen zijn van cruciaal belang voor de prestatie van de structuur als geheel. Jamals MCIF sluit perfect aan bij deze grotere onderzoekslijn."

Chaofa Zhao

ICARUS is een acroniem voor 'Higher-order constitutive relations for granular materials: a multi-scale approach. ICARUS onderzoekt het effect van een interne lengteschaal op het mechanische gedrag van korrelige materialen die worden blootgesteld aan grootschalige deformaties. Dit speelt een grote rol bij veel problemen in de wetenschap en techniek, bijvoorbeeld in de farmaceutische industrie, de landbouw, de energiesector en de milieutechnische geotechniek. Voor dit doel wordt micromechanisch onderzoek gedaan met behulp van Discrete Element Method-simulaties en worden op micromechanica gebaseerde hogere orde constitutieve relaties geconstrueerd en gebruikt om problemen rond geotechnische grootschalige deformatie op te lossen. ICARUS resulteert in een computersimulatiemethode die waardevolle inzichten biedt in de problematiek van grootschalige deformatie, en draagt zo bij aan de beoordeling en verlaging van de risico's van natuurrampen, met voordelen voor de samenleving."

Niels Kruyt (ET): "Ik beschouw het als een grote eer voor mij en voor de UT dat de EU het grote wetenschappelijke potentieel van Chaofa Zhao onderkent door deze prestigieuze individuele fellowship aan hem toe te kennen."

Masterclass voor individuele Marie Curie Fellowships

De UT biedt een kosteloze masterclass voor potentiële (externe) kandidaten en hun begeleiders bij de UT ter ondersteuning van de ontwikkeling van een excellent voorstel voor EEN MSCA IF (Marie Curie Individual Fellowships). Voor meer informatie over deze kansen kunt u contact opnemen met het Grants Office.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)