UTFaculteitenETNieuwsUT-Docent van het Jaar geeft gastcollege op ROC van Twente

UT-Docent van het Jaar geeft gastcollege op ROC van Twente

De Docent van het Jaar van de Universiteit Twente, kan die ook les geven op het ROC? Pieter Roos ging, op uitnodiging van Trudy Vos, bestuurder van het ROC van Twente, de uitdaging aan. Hij gaf op 20 februari een gastcollege over de zee en de zeebodem. En vooral over de vraag, welke rol wiskunde hierin kan spelen.

Pieter Roos, in 2017 verkozen tot Docent van het Jaar, vertelde in zijn college over de beweging van de zeebodem. Hij legde aan de derdejaars MBO-studenten Bouw en Infra uit dat die bodem allesbehalve vlak is en een golfbeweging laat zien. Willen we dit goed begrijpen, dan komt er veel wiskunde aan te pas. Alleen op die manier kunnen we ook de consequenties voorspellen van menselijk handelen, zoals zandwinning of de bouw van windparken op zee. Pieter Roos legde het uit zonder diep de wiskunde in te duiken – formules kwamen vrijwel niet in op het bord. Via prikkelende vragen hield hij de studenten bij de les. “Zelf merkte ik dat zo’n college voor een heel andere groep mij wel scherp houdt, in het helder onder woorden brengen van mijn vak en het vermijden van jargon.”

Pieter Roos (faculteit ET, Waterbeheer) gaf zijn college in het lesuur van ROC-wiskundedocent Chris Giebels, die op zijn beurt ook colleges op de UT gaat bijwonen. Dat de onderwijsinstellingen elkaar weten te vinden, juist ook in dit soort kleine initiatieven, is belangrijk omdat technisch geschoold talent, op alle niveaus, veelgevraagd is.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692