UTFaculteitenETNieuwsUT-campus krijgt solar-powered laadstation voor e-bikes

UT-campus krijgt solar-powered laadstation voor e-bikes

Universiteit Twente krijgt een nieuw ontworpen oplaadstation op de campus voor het opladen van de e-bikes, dat onderdeel uitmaakt van de volgende testfase van het Living Smart Campus project ‘Solar Powered e-Bikes.’

Het laadstation, dat één van de drie verschillende oplaadtechnieken vormt in het project, krijgt een plek direct naast gebouw de Spiegel. Naast deze laadvariant, onderzoekt het project nog twee andere oplaadtechnieken, namelijk de solar-bikes waarbij zonnecellen in de wielen zijn geïntegreerd en het nieuw ontwikkelde solar-oplaadsysteem thuis.

Het oplaadstation op de campus biedt 100% groene energie voor zes e-bikes. Als het systeem qua design zodanig beveiligd is tegen diefstal en bestand is tegen vandalisme wordt het naar verwachting eind oktober dit jaar geplaatst. De bedoeling is dat 24 deelnemers in het project gebruik kunnen gaan maken van deze laadtechniek.

Dr. Angèle Reinders (ARISE at Design, Production and Management, UT), initiatiefnemer van het Smart Living Campus project ‘Solar powered e-bikes’, heeft het laadstation ontworpen in samenwerking met het facilitair bedrijf en met de bedrijven ‘Bordbusters’ (construction SLBS), ‘Zelziuz’ (PV panels and Invertor) and ‘IpsumEnergy’ (measurement equipment). Zelziuz and IpsumEnergy zijn beide bedrijven uit de regio. De samenwerking met deze (regionale) bedrijven en de UT maakt dat het project een mooi voorbeeld vormt van nationale en regionale innovatie met een potentiële wereldwijde impact.

Prototype solar-oplaadsysteem thuis

De derde variant voor het opladen van de e-bikes vormt het solar-oplaadsysteem dat thuis gebruikt wordt. Bachelorstudent Industrieel Ontwerpen, Nino Bolink, heeft het prototype hiervoor ontworpen. Dit unieke prototype wordt gebruikt voor het verdere ontwerp van de vijf oplaadsystemen die worden getest in de volgende fase van het ‘Solar Powered e-bike’ project, dat waarschijnlijk eind dit jaar van start gaat.

solar bikes MET zonnecellen in de wielen

De eerste testfase van de solar-bikes is inmiddels afgerond. In totaal hebben 130 deelnemers in het project deze e-bikes uitgeprobeerd. De solar-bikes zijn door de TU Eindhoven ontwikkeld binnen het ‘4TU.Bouw Lighthouse Solar bike project,’ waar professor Karst Geurs (Centre for Transport Studies) en Dr.ir. Pauline van den Berg (TU Eindhoven, Urban Science and Systems) bij betrokken zijn.

De testresultaten laten zien dat respondenten over het algemeen tevreden zijn over de prestaties van de solar bike en dat deze potentieel een vervanging kan betekenen voor het huidige fiets- en autoverkeer.
Herontwerp van de solar-bike is nodig, om het effect van tegenwind tegen te verminderen en om te zorgen voor een informatiebron aan de gebruiker over de hoeveelheid energie die is geproduceerd door de zonnecellen in de wielen. Hiermee wordt de solar-bike aantrekkelijker voor aanschaf.

Wil je als student betrokken zijn bij dit onderzoeksproject neem dan contact op met Karst Geurs or Angele Reinders.

LIVING SMART CAMPUS
Solar powered e-bikes is één van de projecten van Living Smart Campus (LSC) van de Universiteit Twente, het programma gericht op campusontwikkeling. LSC bestaat uit een verzameling projecten vanuit onderzoek, onderwijs en/of de ondersteunende diensten, waarbij de campus gebruikt wordt als living lab.

Meer info: www.utwente.nl/livingsmartcampus

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)
ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692