UTFaculteitenETNieuwsTechniek en cupcakes tijdens High Tech High Tea aan Universiteit Twente

Techniek en cupcakes tijdens High Tech High Tea aan Universiteit Twente

Ze zijn keihard nodig: meiden die kiezen voor een technische opleiding. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat gemengde teams beter presteren. Op 11 oktober vindt daarom de negende editie van de High Tech High Tea plaats op de campus van de Universiteit Twente. Vrouwelijke scholieren krijgen onder het genot van een high tea voorlichting over technische opleidingen aan de UT. Het evenement is bedacht en geïnitieerd door techniekstudentes, en wordt ieder jaar weer georganiseerd door studentes van diverse technische UT-studies.

Technische en wiskundige opleidingen worden geleidelijk aan populairder bij meiden. Dit komt mede door relatief nieuwe studies op het snijvlak van techniek en zorg of techniek en ontwerp, zoals Creative Technology of Technische Geneeskunde. Maar het aantal jongens en meiden aan technische en wiskundige studies is nog lang niet gelijk. Ondanks de stijging bungelt Nederland internationaal nog steeds onderaan de ladder wat betreft het aantal vrouwen dat een technische studie volgt. Ter vergelijking: in Italië bedraagt het aantal vrouwelijke bèta-studenten meer dan 50% van het totaal. Dat veel minder meiden kiezen voor de techniek heeft diverse oorzaken, zoals een tekort aan rolmodellen, weinig stimulans vanuit bijvoorbeeld ouders en leraren en weinig zelfvertrouwen van veel meiden ten aanzien van exacte vakken. Het tekort aan goedgeschoold personeel in bepaalde sectoren blijft daardoor groot. De Universiteit Twente wil meer meiden warm maken voor een technische of wiskundige opleiding. Om vooroordelen te doorbreken organiseren de studentes op 11 oktober de High Tech High Tea.

High Tech High Tea

De University of Twente organiseert op 11 oktober een gezellige middag vol boeiende presentaties en workshops. Meiden uit 4,5 en 6 vwo maken op een gezellige en ludieke manier kennis met zo’n veertig studentes die een technische opleiding aan de UT volgen. De middag is gevuld met presentaties, workshops en speeddatesessies. Onder het genot van een high tea krijgen bezoeksters een kijkje in de keuken van technische studies en het bijbehorende beroepenveld. Ook vertellen de studentes over hun studie, het studentenleven in Enschede en hoe ze de overstap van het vwo naar een technische studie aan de universiteit hebben ervaren. Inschrijven kan via www.utwente.nl/hightechhightea.

K. Hovestad (Kim)
Persvoorlichter (aanwezig ma, di-ochtend, do)