UTFaculteitenETNieuwsFeestelijk welkom voor beursstudenten

Feestelijk welkom voor beursstudenten

De 90 masterstudenten die dit collegejaar een studiebeurs ontvangen van de Universiteit Twente kregen donderdag een warm welkom.

Tijdens een feestelijke bijeenkomst in voetbalstadion de Grolsch Veste ontvingen zij hun beurs en bijbehorend certificaat. De UT is trots op deze groep masterstudenten uit 35 verschillende landen. Zij kunnen de komende jaren als ambassadeur van de UT fungeren. De studenten werden op basis van hun persoonlijke prestaties door de verschillende faculteiten geselecteerd voor een hele of gedeeltelijke beurs.

Verschillende beurzen

In totaal werden vier verschillende studiebeurzen toegekend aan masterstudenten: de University Twente Scholarship, de Orange Tulip Scholarship, de ITC-beurs en de Holland Scholarship. De eerste drie beurzen komen geheel voor rekening van de Universiteit Twente; de Holland Scholarship wordt deels door de UT en deels door de Nederlandse overheid betaald. De hoogte van de beurs is afhankelijk van de mate waarin de masterstudent bijdragen uit andere bronnen ontvangt, zoals de overheid en/of het bedrijfsleven in het thuisland.

De nieuwe UT-rector Thom Palstra liet tijdens de opening weten trots te zijn op de gemotiveerde groep. “Deze studiebeurzen dragen bij aan het aantrekken van internationale excellente studenten in de regio en in Nederland. Ik ben onder de indruk van hun capaciteiten en motivatie.”

Unieke kans

De studenten kregen per faculteit uit handen van de decaan hun beurscertificaat, ondertekend door de CvB-voorzitter. Een van hen is de uit Turkije afkomstige Chemical Engineering-studente Ezgi İspiroğulları (25). Zij kreeg een University Twente Scholarship en begon recent met haar masterthesis. Tijdens haar bachelor volgde ze het Erasmus uitwisselingsprogramma.

In een bevlogen speech deelde Ezgi haar ervaringen. “De studiebeurs gaf me de unieke kans om te doen wat ik echt wilde doen”, vertelt Ezgi. “Ik heb het beste in mezelf naar boven kunnen halen en ik geniet van het studentenleven. Het ene moment experimenteer ik in de cleanroom van het NanoLab op de UT of werk ik aan innovaties in hernieuwbare energie. Het volgende moment ben ik actief als bestuurslid van een studievereniging of speel ik volleybal bij campusvereniging Harambee.”

Ezgi wist al tijdens haar bachelor dat ze graag in Twente wilde blijven voor haar master. “De UT heeft een grote, internationale gemeenschap, die goed tot zijn recht komt in de open, easy going omgeving. Het onderzoek en onderwijs zijn van topkwaliteit en je krijgt als student veel aandacht. Ik kreeg de kans om een wereldwijd netwerk op te bouwen, ook met grote bedrijven. Dat maakte de keuze voor mij eenvoudig.”

Groepsselfies

Na de uitreiking van de certificaten werd volop gebruik gemaakt van de gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Uiteraard hoorde daar ook het maken van groepsselfies bij, met het verlichte FC-Twenteveld als achtergrond. Als aandenken aan de welkomstceremonie ontvingen de studenten een ‘hoody’, een sweater met capuchon, met daarop de tekst: University of Brilliant Minds.

Meer weten over de beursmogelijkheden van de Universiteit Twente? Check onze website.

Fotoalbum

klik hier voor het fotoalbum met foto’s van het event (wordt verder aangevuld).